KAMP: Historien har lært oss at William Booth fikk rett. Budskapet hans er brennaktuelt i dag. Det står virkelig kamp om det som før var grunnleggende kristne sannheter, skriver Jan Torland.

En formaning

William Booth (1829–1912), grunnleggeren av Frelsesarmeen, skal ha sagt: «Jeg anser hovedfarene i det kommende århundret å være religion uten Den hellige ånd, kristendom uten Kristus, tilgivelse uten omvendelse, frelse uten å bli født på ny, politikk uten Gud og himmel uten helvete.»

Historien har lært oss at William Booth fikk rett. Budskapet hans er brennaktuelt i dag. Det står virkelig kamp om det som før var grunnleggende kristne sannheter. Nøkkelen for oss ligger i å gå tilbake til Bibelen og til Kristus som er Skriftens sentrum. Deres vitnesbyrd er sant.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

«Jesus sa da til de jødene som var kommet til tro på ham: 'Hvis dere blir i mitt ord, er dere virkelig mine disipler. Da skal dere kjenne sannheten og sannheten skal gjøre dere fri'» (Joh 8,31).

I Guds ord finner du alt det William Booth nevner i lista si. Jesus nevner det alt sammen. Han begynner for eksempel sin tjeneste med å si: «Vend om, for himmelriket er kommet nær» (Matt 4,17).

«Hellige oss i sannheten. Ditt ord er sannhet», sier Jesus (Joh 17,17). La oss våge å stå for sannheten i 2022, selv om flertallet mener noe annet.

Bli og forbli, bo i og stå på Ordet. Da står du trygt gjennom alle livets stormer. Ordet gir oss klarsyn slik at vi kan se tydelig midt i ei tid med forvirring. For meg er sannheten dyrebar, og i sannheten ligger det en veldig kraft som setter oss fri.

William Booth sa også: «Hvis du ønsker å forandre framtiden, må du ta i tu med nåtiden.»