12 spørsmål til biskop Nordhaug

I en artikkel i Dagen for 21. april plasserer biskopHalvor Nordhaug seg selv og noen andre biskoper i en kategori som han sier har et «konservativt syn på ekteskapet». Den inndelingen er ikke svært viktig, ei heller hva han kaller et slikt ekteskapssyn. Det som er viktig, er om det biskoplige synet på ekteskapet er i overensstemmelse med Skriften! Biskopen vet at for knapt 500 år siden pågikk det en klargjørende og skjellsettende debatt iTyskland både om hva Skriften sa og hva Kirken lærte både om ekteskap og andre sentrale spørsmål. Denne debatt munnet ut i klargjørende læreskrifter. Disse ble igjen samlet i den såkalte Konkordieboken. Disse læreskrifter bør biskopen kjenne godt.

LES:Biskoper, hva er kirkens lære?

Artikkelen fortsetter under annonsen.

For en lekmann som meg, vil det være formastelig å legge meg opp i en teologisk lærestrid. Men det som imponerer meg når jeg leser dagens biskoplige uttalelser og holder disse opp mot den klare og skarpe sondring somMartin Luther og Filip Melanchthon, evnet å tydeliggjøre hvordanBibelens ord var å forstå og hva datidens prester og biskoper hadde fordreid det til.

De læremessige endringer som har skjedd iDnk i de siste 60 år har mange likhetspunkter med det som står i profeten Mika 5,3 og den situasjon som den sanne kirke opplevde for 500 år siden.På denne bakgrunn ønsker jeg at biskop Nordhaug gir klare og forståelige svar på samme måte som forfatterne av konkordieskriftene gjorde for 500 år siden:

1. Hva mener Nordhaug med et «konservativt ekteskapssyn»?

2. Hva kaller Nordhaug det synet de øvrige biskoper har på ekteskapet?

3. Er Nordhaug enig i at Bibelens ord om ekteskap/samliv mellom to av samme kjønn kalles en vederstyggelighet og hor?

LES: Leder:Geistlig Fantasi

4. Hvis svaret er ja – hvordan kan han da godta horkarler som prester i Dnk?

5. Er Nordhaug av den mening at «menighetens prest er menighetens hyrde»?

Artikkelen fortsetter under annonsen.

6. Er Nordhaug av den mening at Bibelens ord om at hyrdeansvaret er et særskilt ansvar for menn som for øvrig fyller de krav Bibelen setter til en hyrde/forstander?

7. Mener Nordhaug at det er bibelsk dekning for at lesbiske kvinner og homofile menn som lever ut sin seksualitet i samkjønnet ekteskap kan være hyrder i bibelsk forstand?

8. Mener Nordhaug at ordene i den gamle kirkebønnen: «Gi vår kirke tjenere som lever rett og lærer rett» ikke har noen aktualitet lenger, da liv og lære til prester ansatt i Dnk vitterlig nå er en privatsak?

9. Er Nordhaug av den mening at det Skriften og vår lutherske lære sier om at «troen alene» er det eneste kriterium for frelse og salighet?

10. Er Nordhaug av den mening at det mennesket som sier de bygger på «troen alene» vil i livet avdekke om det er en levende tror eller en død tro?

11. Gud alene kjenner hjertene og det er han alene som en dag vil avsi den rette dom, men deler Nordhaug Bibelens ord som sier at den som ikke tror skal bli fordømt? (Markus 16.16)

12. Hva innebærer konsekvensene i følge Nordhaug Jesu ord om å «bli fordømt»?

Nå har biskop Nordhaug brukt mye spalteplass på å forsvare og forklare Dnk sitt «dobbeltvedtak». Men for oss utenforstående vil det være klargjørende å få rede på Nordhaugs grunnleggende syn på Bibelens ord på ovennevnte spørsmål.