Skilt og gift på nytt i bedehusland

Veronika og Olav Helgeland er begge skilt og har giftet seg på nytt. - Bedehuset trenger slike som oss, mener de.

Olav var 19 da han gif­tet seg førs­te gang og ble ufri­vil­lig skilt ti år se­ne­re. Paret fikk tre jen­ter sam­men. Etter at han hadde vært skilt i fem år, møtte han Ve­ro­ni­ka som hadde tre gut­ter fra tid­li­ge­re for­hold.

Fel­les for oss var at vi ble skilt mot vår vilje. Vi gjor­de det vi kunne for å redde ek­te­ska­pet, sier Ve­ro­ni­ka.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Jeg møter ek­te­pa­ret i Stav­an­ger en fre­dag i ja­nu­ar. Ute blå­ser det sterk vind, som biter fra seg med noen få mi­nus­gra­der i «kjef­ten».

Ek­te­pa­ret ble nylig med­lem­mer i Fred­heim for­sam­ling, som er til­knyt­tet Indre­mi­sjons­for­bun­det. Da ek­te­pa­ret opp­søk­te le­del­sen med spørs­mål om å bli viet i for­sam­lin­gen, fikk de nei, og opp­lev­de det som en klar av­vis­ning.

- Olav ble sint, og jeg følte meg for­dømt. Det var vondt å opp­le­ve fordi vi øns­ket å gjøre det som var rett, for­tel­ler Ve­ro­ni­ka.

Paret opp­søk­te en pas­tor i Fri­kir­ken med det samme spørs­må­let, men fikk nei der også.

Ek­te­pa­ret har blitt ut­ford­ret av sin pas­tor, Runar Lan­d­ro, til å stå fram i avi­sen med sin his­to­rie, for å gi et an­sikt til grup­pen av fra­skil­te og gjen­gif­te på bede­hu­set.

Lan­d­ro sier til Dagen at folk rea­ge­rer vel­dig ulikt når de blir kjent med at han ikke vier par der den ene eller begge har vært gift før.

Noen re­spek­te­rer det, for det vet at det er ulike syn på den saken. Andre blir ty­de­lig skuf­fet, men jeg kan ikke si at det til nå har før til at noen aldri har kom­met til­ba­ke.

Me­nig­he­ten han er pas­tor i, er en dy­na­misk bede­hus­for­sam­ling som øns­ker å være ty­de­lig, ekte, raus og ak­tu­ell. «Som Jesus møtte men­nes­ker med nåde, til­gi­vel­se og om­sorg, øns­ker vi at for­sam­lin­gen skal pre­ges av de samme hold­nin­ge­ne», står det i vi­sjo­nen for me­nig­he­ten.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

33 år er gått siden han kom til Sand­nes for å være med og utbre Guds rike. I 22 av disse årene har han vært pas­tor i Fred­heim, som har rundt 350 voks­ne med­lem­mer.

- Men det er rundt 500-600 som opp­le­ver at Fred­heim er deres for­sam­ling, føyer Lan­d­ro til.

På bede­hu­set går det flere par der den ene eller begge har vært gift tid­li­ge­re. Noen har bedt om å bli viet i Fred­heim, men har fått av­slag.

- Som for­stan­der har jeg valgt å ikke vie fra­skil­te, og som tros­sam­funn har IMF valgt samme prak­sis for sine for­stan­de­re, for­kla­rer han.

På Ar­bei­der­mø­tet i be­gyn­nel­sen av ja­nu­ar holdt ge­ne­ral­sek­re­tær Erik Fur­nes et fore­drag om skils­mis­se og gjen­gif­te. Der gjor­de han det klart at men­nes­ker må få lov til å star­te på nytt, ikke bare inn­for Gud, men også i for­sam­lin­gen.

«Man­gel på til­gi­vel­se kan virke de­struk­tivt på det krist­ne fel­les­ska­pet», skri­ver Fur­nes i en rett­led­ning i etis­ke spørs­mål.

Etter inn­leg­get tok flere ordet, der­iblant Lan­d­ro. - Det er alt­for få skil­te og gjen­gif­te i våre for­sam­lin­ger, sa han, med hen­vis­ning til den høye skils­misse­sta­ti­stik­ken. I alt 9 900 par ble skilt, og 11.000 se­pa­rert i 2012.

Han står fullt og helt inne for det han sa, men sier i etter­tid at inn­leg­get var ment å pro­vo­se­re, og få mi­sjons­fol­ket til å re­flek­te­re over hva vi mener når vi sier at «alle er hjer­te­lig vel­kom­men».

Artikkelen fortsetter under annonsen.

IMF taler klart imot sam­bo­er­skap, og be­grun­ner det med at ek­te­ska­pet er en livs­lang pakt som blir inn­gått of­fent­lig i nær­vær av vit­ner. Fur­nes opp­gir to grun­ner til skils­mis­se med ut­gangs­punkt i Matt 19,9 og 1. Kor 7, 13-15.

Den førs­te er «for hors skyld». Den andre er ek­te­skap med en som ikke er kris­ten. Tan­ken er at der­som den ene ekte­ma­ken har vært kris­ten, og den andre av den grunn ikke øns­ker å holde sam­men, så skal den krist­ne til­la­te den andre å gå.

Men som en ho­ved­re­gel skal den skil­te enten leve ugift eller for­li­ke seg med ekte­ma­ken sin. «Gjen­gif­te er brudd med Guds vilje», skri­ver Fur­nes.

På Fred­heim be­fin­ner Lan­d­ro seg midt i det han om­ta­ler som et «salig rot». Mens skils­mis­se og gjen­gif­te nær­mest var ukjent på bede­hu­set for 30 år siden, er det i dag blitt langt mer van­lig.

- Hvis det skjed­de at noen gikk fra hver­and­re, var re­ge­len at de for­svant ut av det krist­ne fel­les­ska­pet.

Da de førs­te kom til oss etter å ha gif­tet seg på nytt, tak­let vi det ikke. Sva­re­ne var for­holds­vis svart-hvit. Vi hadde ikke job­bet så mye med spørs­må­let, og tenk­te vel helst at «dette skjer ikke hos oss».

Sann­he­ten ble stå­en­de mer alene, og det var mind­re nåde. Når vi i dag prø­ver å holde fast på sann­he­ten, får nåden spil­le mer med sam­ti­dig, sier han.

Ofte har det vært slik at skil­te ek­te­par vel­ger å for­la­te bede­hu­set, men på Fred­heim opp­le­ver de en mot­satt trend; de vel­ger å bli.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- Vi gjen­spei­ler nok mer av sam­fun­net i dag. Det opp­le­ver jeg som po­si­tivt. Det er godt at fra­skil­te opp­le­ver at de kan komme.

- Hvor­for er det slik, tror du?

- Noe hand­ler nok om at vi har et godt til­bud til barn og unge. Gjen­nom kon­fir­ma­sjons­ar­bei­det kom­mer vi i kon­takt med en del for­eld­re som øns­ker å smake på fel­les­ska­pet i Fred­heim. Noen av disse har kom­met til tro.

Da Olav ble skilt 29 år gam­mel, opp­lev­de han at me­nig­he­ten, som den gang var Fri­kir­ken, slo ring om ham.

- Jeg opp­lev­de at jeg ble båret, sier han.

Men det som hadde vært en fel­les arena for han og kona, var ikke len­ger som før, og re­sul­ta­tet ble at han trakk seg unna.

- Jeg hatet å leve alene. Jeg prøv­de å date litt og finne en annen, og star­tet etter hvert opp en alene­for­eldre­for­ening. Det er få av dem i krist­ne miljø, og jeg kjen­te behov for å tref­fe andre i samme si­tua­sjon.

En natt han lå våken og kjen­te på en­som­he­ten, ropte han ut til Gud: «Nå tren­ger jeg en å dele livet med».

Artikkelen fortsetter under annonsen.

En uke se­ne­re fikk han en mel­ding fra Ve­ro­ni­ka på Face­bo­ok. Hun ville melde seg på en tur i regi av alene­for­eldre­for­enin­gen, skrev hun.

Om­trent på samme tid ble han kon­tak­tet av en fel­les venn som kjen­te en dame som treng­te en å gå på salsa­kurs med. Det viste seg å være Ve­ro­ni­ka.

- Jeg følte at hun var en gave fra Gud, sier han.

Ve­ro­ni­ka hadde bare vært skilt et halvt år og var nokså de­pri­mert. Hun var ikke klar for å møte en ny mann, men innså at hun hadde behov for å ta noen grep for å komme vi­de­re.

Hun kjen­te ikke Olav fra før, og syn­tes det var et utro­lig sam­men­treff at han både var leder for alene­for­eldre­for­enin­gen og part­ner på salsa­kur­set. På en tur til Dan­mark fant de tonen, og da Olav fikk vite at Ve­ro­ni­ka var kris­ten, kjen­te han fred for å inn­le­de et for­hold til henne.

- Jeg har aldri tid­li­ge­re vært gift med en kris­ten, eller med en som øns­ket å gjøre noe ut av sitt krist­ne liv. Med Olav opp­lev­de jeg en dy­pe­re di­men­sjon. Jeg opp­lev­de at vi hørte sam­men og at Gud heiet på oss, sier Ve­ro­ni­ka.

Da de spur­te om å bli viet etter å ha vært kjæ­res­ter i ett og et halvt år og fikk nei, flyt­tet de sam­men.

- Vi hadde lyst til å gifte oss, og øns­ket at det skul­le gå rett for seg, men vi ble av­vist, sier de.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Olav for­tel­ler at han kom­mer fra en fa­mi­lie der for­eld­re­ne var ak­ti­ve krist­ne, og ble det etter hvert selv også.

- Det er fryk­te­lig tungt å være alene res­ten av livet når man blir skilt i ung alder, sier han.

Etter et halvt års sam­bo­er­skap gif­tet de seg bor­ger­lig og ble vel­sig­net av en ame­ri­kansk pas­tor. Ve­ro­ni­ka sier hun er glad for vel­sig­nel­sen, og at hun og Olav blir tatt imot på like fot med andre som kan­skje ikke har «gått på try­net i livet».

- Alle gjør feil, enten det er små eller store ting, og Bi­be­len sier at alle har rett på til­gi­vel­se, sier hun.

I Fred­heim opp­le­ver Ve­ro­ni­ka og Olav at folk viser ekte in­ter­es­se for dem.

- At vi er åpne med våre liv, fører til at andre våger å åpne seg for oss. Vi har en his­to­rie som ikke er per­fekt. Det in­vi­te­rer til at andre ikke tren­ger å føle seg så per­fekt, sier Ve­ro­ni­ka.

Begge opp­le­ver at de har fått en ster­ke­re be­visst­het om det å være gift, og har blitt mer fri­mo­dig til å si fra når de møter par som vur­de­rer skils­mis­se.

- Før lyt­tet vi og jat­tet kan­skje med. Nå går vi ak­tivt inn for å få folk til å skjøn­ne at det kos­ter mye å bli skilt. Så lenge begge er vil­lig til for­and­ring, er alt mulig, tror de.

Da Ve­ro­ni­ka møtte en som for­tal­te at han og kona hadde be­stemt seg for å gå fra hver­and­re, kjen­te hun at det ble helt feil, og gikk hardt ut.

- Jeg for­tal­te hvor for­fer­de­lig det er å gjen­nom­gå en skils­mis­se, og opp­ford­ret dem til å ta noen grep i for­hol­det; skaf­fe seg barne­vakt, be­stil­le en hytte og kjøre opp ro­man­tik­ken. For­tell hver­and­re hva som er sårt for dere, opp­ford­ret jeg.

En tid etter fikk hun høre fra andre som kjen­te paret at de hadde fått det godt sam­men. Skils­mis­se var ikke len­ger ak­tu­elt.

Selv om gjen­gif­te er bruddmed Guds vilje, opp­le­ver de at de er rene inn­for Gud, og at for­tid er for­tid. Olav for­tel­ler at han har tatt et opp­gjør med sitt gamle ek­te­skap og bedt om til­gi­vel­se for det han gjor­de som ikke var bra.

- For det er jo aldri svart-hvitt, sier han.

Han opp­lev­de at det var galt å skil­les, og sier at han kjem­pet med nebb og klør for at det ikke skul­le skje. Det samme gjor­de Ve­ro­ni­ka.

- Hadde jeg bare gått ut av ek­te­ska­pet fordi gnis­ten ikke var der len­ger, så måtte jeg er­kjent at det ikke var en god nok grunn. Skils­mis­se var noe jeg ville unngå, men når det li­ke­vel skjed­de har jeg tatt lær­dom av det, sier hun.

- Hva gjør dere for å unngå at det skjer igjen?

- Vi prø­ver å «kon­kur­re­re» om å gjøre det beste for den andre, og vi bru­ker mye tid til å snak­ke sam­men. Vi snak­ker om hvor­dan vi vil ha det sam­men og har satt noen over­ord­ne­de mål. Vi har snak­ket om hva vi leg­ger i ek­te­ska­pet, hva det in­ne­bæ­rer og om hva som er fa­mi­lie for oss. Vi har også snak­ket om hva vi øns­ker at fa­mi­li­en skal inne­hol­de.

De snak­ker varmt om det ån­de­li­ge fel­les­ska­pet; at de kan dele troen, be og lese en an­dakts­bok sam­men.

Det er let­te­re å være ak­tivt med i me­nig­he­ten når vi er to, sier Ve­ro­ni­ka.

Som for­stan­der i IMF har Lan­d­ro opp­levd at det kan være ut­ford­ren­de for for­sam­lin­gen når to be­stem­mer seg for å skil­les.

- En­kel­te gan­ger kan det nok hende at det kan være like lurt å hjel­pe den ene par­ten med å finne et annet fel­les­skap. Jeg kjen­ner til at der er for­sam­lin­ger som gjør det, fordi det blir for stor be­last­ning for fel­les­ska­pet at begge går der.

Han opp­ford­rer fra­skil­te til å bruke tid etter brud­det og ikke gå inn i noe nytt for­hold før de har fått be­ar­bei­det fø­lel­se­ne og be­kjent synd.

- Jeg tar gjer­ne en bi­bel­gjen­nom­gang hvis paret øns­ker det, og ber dem gå hjem og lese. Et råd jeg all­tid gir, er å ta på alvor at Gud hater skils­mis­se, men ikke skil­te men­nes­ker. Å bryte en pakt er kre­ven­de og in­volve­rer mange flere enn de to. Tid og av­stand er vik­tig for å komme i ba­lan­se som men­nes­ke og kris­ten. Mitt inn­trykk er at mange krist­ne går for fort fram etter en skils­mis­se, med det re­sul­tat at det ikke går så bra andre gang hel­ler.

En pe­rio­de hadde Lan­d­ro par­sam­ta­ler som en del av sitt virke. Da fikk han en klar opp­le­vel­se av at krist­ne ek­te­par går len­ger med pro­ble­me­ne før de ber om hjelp.

- Når de tar kon­takt, er det vans­ke­lig å re­ver­se­re og hjel­pe dem til å prøve på nytt. Det er et tanke­kors.

- Hva er år­sa­ken til det, tror du?

- Det kan skyl­des for­vent­nin­ge­ne de har til seg selv, og en mang­len­de tro på at fel­les­ska­pet er i stand til å takle det. Flere for­tel­ler at de kjen­ner på skam, og vel­ger å trek­ke seg ut og holde det skjult.

- Hvor­dan fore­byg­ger dere skils­mis­se?

- Alle som går med pla­ner om å gifte seg må gjen­nom et for­be­re­den­de sam­livs­kus. Vi har voks­ne i for­sam­lin­gen som til­byr det, og som har flere sam­ta­ler med hvert en­kelt par. Det har vi gjort ob­li­ga­to­risk.

- Det andre er at vi be­gyn­ner å få god kom­pe­tan­se på vei­led­ning. Vi har en fa­mi­lie­te­ra­peut i me­nig­he­ten, og en pas­tor som har ut­dan­ning in­nen­for det fel­tet. Ek­te­skaps­kurs kom­mer til å bli et årlig til­bud, i til­legg til for­eldre­sko­le.

- Hvil­ke verv kan folk som har gif­tet seg på nytt få i Fred­heim?

- Hånd­bo­ken til ImF gir få be­grens­nin­ger. Det drei­er seg om noen stil­lin­ger med spe­si­elt an­svar. I me­nig­he­ten er det kun eldste­rå­det som ikke er åpent for dem. Men de kan fritt vitne og for­mid­le, og de kan godt ha en le­der­po­si­sjon når ny til­lit er opp­ar­bei­det.

Lan­d­ro viser til his­to­ri­en om kvin­nen ved brøn­nen i Jo­han­n­es 4. Når hun skal for­tel­le sitt vit­nes­byrd etter at Jesus har av­slørt alt om henne, så for­tel­ler hun ikke at Han har vært henne nådig. Men hun sier; «Han har for­talt meg alt det jeg har gjort.»

- Det var sann­he­ten som satte henne fri. Jesus kon­fron­ter­te og hun er­kjen­te, sier Lan­d­ro, som peker på at det er en av flere bi­bel­teks­ter som hjel­per ham å gi men­nes­ker fri­mo­dig­het.

Det er ikke mange år siden skam­men ved skils­mis­se var så stor at begge par­ter trakk seg ut. For en del ram­met det også tros­li­vet.

- Pro­blem i ek­te­ska­pet kan nok føre til en blir mer pas­siv i for­hold til sitt ån­de­li­ge liv, med det re­sul­tat at man trek­ker seg ut av fel­les­ska­pet før brud­det skjer. Som for­sam­ling må vi er­kjen­ne at vi ikke all­tid er gode på å sanse at det skjer.

- Hva er ditt råd til me­nig­he­ter som er­fa­rer at folk i for­sam­lin­gen skil­les?

- Det er ikke så lett å gi råd. Det jeg ten­ker er vik­tigst, er at man har en struk­tur der folk er nær hver­and­re, og der den pri­mæ­re om­sor­gen skjer i det lille fel­les­ska­pet. I til­fel­ler der noen trek­ker seg ut, vil jeg an­be­fa­le at man tar kon­takt. Vi har sagt til folk i vår me­nig­het at hvis de øns­ker et fel­les­skap som kan bety noe for livet, så kan de ikke bare for­hol­de seg til guds­tje­nes­ten. Du kan hel­ler ikke for­ven­te at folk skal vite at du tren­ger hjelp hvis ikke du åpner opp og for­tel­ler om det. Vil en ha hjelp fra fel­les­ska­pet, må en sig­na­li­se­re det, sier Lan­d­ro.

Les også
Konservative kristne skiller seg mest
Les også
- En seremonimester uten ryggrad
Les også
I en perfekt verden... - svar til Kleiveland
Les også
Godt nytt for familievernet
Les også
Vil ha date-kveld i norske familier
Les også
Tre par ble gift ved første blikk, nå har to skilt lagGift ved første blik
Les også
Ekstremindividualismens svøpeHanne Nabintu Herland
Les også
Skilsmissebarna betaler prisen
Les også
Dansk TV arrangerer ekteskap for single
Les også
- Ikke grønnere på andre siden
Les også
Kan et havarert samliv repareres, og hvordan forebygge samlivsbrudd?Terje Landro
Les også
Fant hverandre på ny etter samlivsbruddetHvordan bevare samlivet
Les også
Ber om kjeft fra «gutta på gølvet»Indremisjonsforsamlingens generalforsamling
Les også
Kondomeriet får gebyr på 300.000 kroner