Kondomeriet får gebyr på 300.000 kroner

Forbrukerrådet varsler et gebyr på 300.000 kroner til Kondomeriet etter reklamekampanjen skilldeg.no.

Mar­keds­fø­rings­kam­pan­jen skill­deg.no bry­ter for­bu­det mot skjult re­kla­me, mener For­bru­ker­om­bu­det.

Tors­dag send­te de brev til Kon­do­me­ri­et, som står bak re­klame­stun­tet, der det vars­les om et gebyr på 300.000 kro­ner. Be­lø­pet kan opp- eller ned­jus­te­res før det blir fat­tet et ved­tak.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- Forbudt reklame

I bre­vet bes det om at kam­pan­jen blir stan­set eller end­ret umid­del­bart - se­nest innen man­dag 15. juli.

- Det burde være vel­kjent blant alle som dri­ver med mar­keds­fø­ring at skjult re­kla­me er for­budt, sier fun­ge­ren­de for­bru­ker­om­bud Bente Øver­li.

- For å hind­re at Kon­do­me­ri­et og andre bry­ter for­bu­det mot skjult re­kla­men i frem­ti­den, har vi vars­let sel­ska­pet om at vi vil ileg­ge det et over­tre­del­ses­ge­byr på 300.000 kro­ner, sier Øver­li.

Justerer reklamen

Kon­do­me­ri­et sier til Dag­bla­det at de tar saken med stort alvor, og at de al­le­re­de har be­gynt å gjøre jus­te­rin­ger som ty­de­lig­gjør hvem som står bak.

- Vi har per­soner som job­ber med dette, og det er vans­ke­lig å si noe ennå, sier presse­an­svar­lig i Kon­do­me­ri­et, Sofie Jons­son, på spørs­mål om hva de ten­ker om be­lø­pets stør­rel­se.

De øns­ker hel­ler ikke å kom­men­te­re at de bry­ter med flere pa­ra­gra­fer i mar­keds­fø­rings­lo­ven.

Det er usik­kert når et ved­tak vil fat­tes, men Kon­do­me­ri­et har frist til 15. au­gust med å komme med sin ut­ta­lel­se.

NTB

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Les også
- Må stanse reklame for skilsmisser