- Må stanse reklame for skilsmisser

Forbrukerombudet reagerer sterkt på Kondomeriets skjulte reklame for skilsmisser.

«Skils­mis­se er bra for sam­fun­net», skri­ver nett­ste­det skilldeg.no.

Re­klame­skilt på gata med spørs­mål som «Prio­ri­te­res kar­rie­ren fram­for deg?» viser til nett­ste­det skill­deg.no og slag­or­det «Det er aldri for sent å angre».

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- Pro­ble­ma­tisk re­kla­me

De­bat­ten har gått iso­sia­le medi­er om hvem som står bak re­klame­kam­pan­jen etter at den ble lan­sert for et par dager siden.

For­bru­ker­om­bu­det rea­ge­rer på at av­sen­de­ren ikke kom­mer klart fram.

- Vi synes dette er pro­ble­ma­tisk. Re­kla­me skal fram­stå som re­kla­me, ikke som noe annet, sier Bente Øver­lie, fun­ge­ren­de For­bru­ker­om­bud, tilNRK.

Hun trek­ker pa­ral­lel­ler til en sak der Norsk Tip­ping måtte be­ta­le en bot på 200.000 kro­ner, etter en finn.no-an­non­se der en fik­tiv lotto­mil­lio­nær ville gi vekk ei­en­de­ler fordi han skul­le kjøpe nye.

Kan få retts­li­ge føl­ger

Det er Kon­do­me­ri­et som står bak re­kla­men, men det opp­ly­ses ikke på re­klame­pla­ka­te­ne.

Nett­ste­det skill­deg.no pre­sen­te­rer seg selv som «Opp­ford­rings­kon­to­ret for ek­te­skaps­brudd».

Sam­ti­dig er det er også «an­non­ser» for Kon­do­me­ri­et der med teks­ten «In­ves­ter i for­hol­det mens du ennå har det».

- Folk spe­ku­le­rer og vet ikke hva dette er, og i hvert fall ikke at det er re­kla­me for en be­drift som har pro­duk­ter de vil at folk skal kjøpe, sier Øver­lie.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Hun vil nå sende et brev til kon­do­me­ri­et, slik at kam­pan­jen stop­pes umid­del­bart. I til­legg kan saken få retts­li­ge føl­ger.

Vil skape de­batt

Kon­do­me­ri­et for­kla­rer at re­klame­kam­pan­jen er iro­nisk ment.

- Tan­ken bak kam­pan­jen er å opp­ford­re folk til å in­ves­te­re i det man har mens man har det. Vi har satt det litt på spis­sen fordi vi syns det er et vik­tig emne som bør dis­ku­te­res, sier Sofie Jons­son, presse­an­svar­lig i Kon­do­me­ri­et, til NRK.

- Vi for­ven­ter at folk skal se iro­ni­en og at man for­står at sam­men­lik­nin­gen mel­lom oss og å det ta vare på ek­te­ska­pet er en selv­føl­ge, sier hun.

Dagen