Vrir mer misjon over på mobilen

Organisasjonen som spredte Jesusfilmen over store deler av verden, 
satser stadig mer på å få folk til å bruke 
telefonen til å snakke om evangeliet.

På vidstrakt, inngjerdet og bevoktet parkområde i nærheten av flyplassen iOrlando ligger hovedkvarteret til det som nå bærer navnet Cru. Fram til for fem år siden var det kjent som Campus Crusade for Christ. Kontorene ligger i to stilfulle tvillingblokker. Jeg har en intervjuavtale og slipper gjennom porten.

Få norske kristne har noe nært forhold til organisasjonen, men i etterkrigstiden en av verdens største misjonsorganisasjoner med 25.000 medarbeidere i til sammen 191 land, ifølgeNew York Times.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Arbeidet har fra starten vært rettet mot studenter. I over 30 år har organisasjonen vært den store pådriveren for å vise Jesus-filmen fra 1979 over hele verden.

LES:Etterlyser teknologi mot fattigdom

Bruker skjermen

Den digitale revolusjonen har ført til at Cru både kan og må tenke nye tanker om å spre det kristne budskapet.

– Det var helt nytt for oss, sier Ken Cochrum. Han tar imot Dagen på et kontor i andre etasje.

Han er nestleder for ­digitale strategier. Tidligere har han sammen med familien vært på oppdrag for Cru iAsia i en år­rekke.

– Det finnes sju milliarder mennesker på planeten. Mer enn fem milliarder av disse har ikke noe forhold tilKristus, sier han.

Samtidig vet han at mange av dem har tilgang til internett via mobilen eller en annen skjerm. Det får ham til å stille følgende spørsmål:

– Kan vi presentere kristendommen på en relevant måte, på 30 sekunder, på en glassbit?

Artikkelen fortsetter under annonsen.

LES:Mobil misjon

Søker talenter

Cru ser ikke etter én bestemt løsning på dette, men søker å utvikle et spekter av plattformer.

– Vi leter etter mennesker med digitale talenter - enten det er teknikere, fotografer eller journalister, sier Cochrum.

I løpet av 2015 holdt Cru til sammen 36 arrangementer om dette, på alle kontinenter, med deltakere fra 86 land.

– Vi mobiliserer og galvaniserer mennesker ved å bringe dem sammen og gi dem noe å jobbe videre med, sier han.

Særlig i land som er stengt for tradisjonell misjon, ser Cocrum stort potensial for nettsatsingen.

Alle folkeslag

Cru har etablert partnerskap med hundrevis av organisasjoner verden rundt. De samarbeider blant annet medWycliffe bibelover­settere, som har sitt amerikanske hovedkvarter like i nærheten, her utenfor Orlando.

– Målet er å nå hvert språk, hver stamme, hver nasjon - og ikke bare de rundt 200 landene på kloden. Vi nå enhver gruppe som består av mer enn 2.500 mennesker, sier Cochrum.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Han framhever at hensikten er å nå «the last, the least and the lost» – de siste, de minste og de fortapte.

LES:Godteriselger skrev kontrakt med Gud

Mulighetstid

I tiårene som er gått siden Cru ble grunnlagt i 1951, er Vesten blitt mer sekularisert,USA inkludert. Selv om rundt hver fjerde amerikaner fortsatt regner seg som en evangelisk kristen, er det nå nesten en like stor andel som ikke identifiserer seg med noen spesiell religion, ifølgePew Research Center.

– Jeg vil ikke si at samfunnet var mer moralsk tidligere, men det var mer klar over gudsdimensjonen. Det var mer kirkeorientert, mens samfunnet nå er mer sekularisert og post-kristent. Unntaket er det globale sør, sier Cochrum.

I en slik situasjon mener han det er desto mer strategisk at Cru helt siden starten har hatt unge mennesker som sin viktigste mål­gruppe.

– Dagens studenter er morgendagens ledere. Når vi jobber med studenter, som er 18-19 år gamle, befinner de seg både i en krisetid og en mulighetstid. De stiller spørsmål, blir voksne og blir nødt til å ta mer ansvar.

Mer digitalt

Uansett kulturell kontekst mener han det er et grunnleggende spørsmål som alltid vil være viktig for unge mennesker: Finnes det en Gud, kan jeg ha en relasjon til ham, og hvordan påvirker det i så fall relasjonene mine.

I dagens kultursituasjon opplever Cochrum at det er blitt langt større åpenhet for å snakke om helt personlige spørsmål. Det kommer ikke minst til uttrykk via internett.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

De siste årene har Cru brukt mye mer av ressursene sine på digital misjon.

– Gir jeg noen telefonen min for å vise dem noe, kan de være mye åpnere, sier han, og håper flere skal se mulighetene dette gir.

Opplever vekst

De siste årene har Cru opplevd vekst i land somEtiopia,Brasil ogIndonesia. Blant både kinesere og arabere når de nye mennesker, de sistnevnte særlig via internett.

– Veksten blant kinesere skjer ikke bare iKina, men også i diasporaen, sier Cochrum.

INord-Europa ogNord-Amerika mener han utviklingen bekrefterBibelens endetidsbilder.

– Mot slutten blir ting verre, ikke bedre. Som kirke har vi uansett et kall om å stå opp for Jesus. Og vi ser fortsatt mye frukt i nesten ethvert land, sier han.

Reportasjereisen til USA er 
­delvis finansiert med stipend 
fra ­Familie & Medier.