Illustrasjonsfoto: Racineur/CC/Flickr

Samme kropp, ulike kroppsdeler

«Men til hver enkelt ble nåden gitt etter det mål som Kristi gave tilmåles med» (Ef 4;7).

Da jeg studerte, var nåde­gaver et hyppig samtaleemne. Jeg hadde venner som ble utrustet med nådegaver. Også jeg ville gjerne ha disse gavene, for da måtte det vel bli en helt annen dreis på kristenlivet mitt … Men det gikk i stå for meg.

Da fikk jeg hjelp av flere bibelord, for eksempel dette: «Men til hver enkelt ble nåden gitt etter det mål som Kristi gave tilmåles med» (Ef 4;7).

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Her er ikke nåden den frelsende nåden, men utrustningsnåden, nådegavene. Og poenget er variasjon. Gud vil bruke oss til forskjellige oppgaver.

Jeg fikk følgende råd: Be om at han må bruke deg der du er satt, til det oppdraget du er kalt. Der skal du frimodig få «være deg selv» – med den utrustningen han har gitt deg og fortsatt vil gi deg.

Dette er poenget også i Ef 4:16: «Fra ham kommer hele legemets vekst, det sammenføyes og holdes sammen av hvert støttende bånd, alt etter den oppgave som er tilmålt hver enkelt del, og slik vokser legemet og blir bygd opp i kjærlighet.»

Vi er lemmer på Kristus. Vi skal – på ulike måter – fungere sammen i hans «tempelbygging». Det aller viktigste er å holde seg til Jesus, lese om ham, synge om ham, glede seg over ham, takke ham og be ham om utrustning.

For all sunn menighetsvekst avhenger av ham.

Trenger du mer åndelig påfyll?

Les også
Kvinne/mann
Les også
Guds «dynamis»
Les også
Forandring i hverdagen
Les også
Fra apostelens bryllupstale
Les også
Jeg – en helgen