For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

1 måned - 1 krone Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

Fortsett 👉

Luther var ingen antisemitt

Luthers positive omtale av jødene var begrunnet i et ønske om å nå dem med evangeliet, og hans kritikk og polemikk var begrunnet i en forståelse av at dette ikke lyktes. At han formulerte dette på måter vi klart må ta avstand fra, gir oss imidlertid ikke rett til å tillegge ham motiver han ikke hadde.

Publisert Sist oppdatert

Bispemøtet har med utgangspunkt i det forestående Luther-jubileum utgitt en uttalelse hvor biskopene tar avstand fra en del av Luthers utsagn om jødene.

Fra en side sett er det nokså ukontroversielt. Det er ingen i dag som vil forsvare alt Luther sa om jødene. Likevel kan en jo stusse litt ved en slik uttalelse. Når biskopene tar særskilt avstand fra det Luther sa om jødene, betyr det at de aksepterer det han sa om sine andre meningsmotstandere, altså papister, svermere og muslimer?

I sin begeistrede tilslutning til biskopenes uttalelse i Dagen 26.11. føyer imidlertid Vebjørn Selbekk for egen regning til en Luther-kritikk som ikke har dekning hverken i biskopenes uttalelse eller i kilder fra 1500-tallet. Selbekk skriver om «Luthers åpenbare jødehat» som kom til uttrykk ved at han ikke bare «stilltiende aksepterte samtidens antisemittiske forestillingsverden», men «gikk mye lenger enn det».

Powered by Labrador CMS