UTDRAG: Gudstjenesten erstattes søndag av festspillkonsert fra Bergen Domkirke. Der blir det utdrag av verket «Jesu syv siste ord på korset“.

Korset - til fastsatt tid

For mens vi ennå var skrøpelige, døde Kristus til fastsatt tid for ugudelige.

I to dager har vi nå lest om at korset var forutbestemt og forutsagt av Gud selv. I dag skal vi lese om det «sannhetens øyeblikk» da Gud gjennomførte sin plan. For også tidspunktet for det som skjedde på Golgata, var fastsatt: «For mens vi ennå var skrøpelige, døde Kristus til fastsatt tid for ugudelige» (Rom 5:6).

LES: Korset- forutbestemt av Gud

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Vi kan tenke oss saken slik: Før alle tider så vår Gud framover. Han så inn i den turbulente tiden etter syndefallet. Han så oss mennesker famlende i mørke. Han så lidelsen og frustrasjonene. Den grufulle realiteten pinte ham – selv om det var under hans egen vrede og dom vi famlet. Vi var fortapt på grunn av våre synder.

Hans løsning ble ikke gode råd om forbedring. Nei, forbedring er bare mulig på det mellom-menneskelige plan. I forholdet til Ham er og blir vi syndere. Ja, sier dagens ord, vi er ugudelige. Skrøpelige, ugudelige syndere. Med slike sterke, nakne ord formidler apostelen Guds smerte.

LES: Korset- forutsagt av Gud

Evangeliene viser oss Guds løsning. Den ligger i Jesu vei fra Betlehem via Galilea til Golgata. Sønnen måtte bli et menneske, ta syndene våre på seg og dø for dem. «Dommeren selv for den dødsdømte døde» – på den tiden Gud selv fastsatte. Det var historiens virkelige «sannhetens øyeblikk». Vår eneste trøst i liv og død.

Den trøsten er sterk og kan bære oss like til himmelen.

---

Dette er del fire i vår andaktsserie om korset. Forrige andakt leser du her: Korset - forutsagt av Gud

Les også
Korset - forutsagt av Gud
Les også
Korset - forutbestemt av Gud
Les også
Takknemlighet
Les også
Villig til å hjelpe?
Les også
Være til velsignelse