«Nå har jeg bare en liten plass igjen i kofferten,» sier mannen, «men jeg må ennå ha med meg håndbok, en lykt, et speil, en poesibok, noen biografer, en bunke brev, et skarpt sverd, en salmebok og et kompass.» «Hvordan har du tenkt å få med deg alt det på den lille plassen der?» undret vennen. Mannen tar en bibel fra bordet og sier, «her har jeg det alt sammen.» Illustrasjonsfoto: Canadian Pacific/CC/Flickr

Kan ikke være den foruten

Hvilken betydning har Bibelen for oss? Kan vi være den foruten? Kanskje vi kan la den få bety noe ekstra nå i denne julen!

En kristen mann skulle ut å reise og var i ferd med å pakke kofferten. En venn stod og så på.

«Nå har jeg bare en liten plass igjen i kofferten,» sier mannen, «men jeg må ennå ha med meg håndbok, en lykt, et speil, en poesibok, noen biografer, en bunke brev, et skarpt sverd, en salmebok og et kompass.»

Artikkelen fortsetter under annonsen.

«Hvordan har du tenkt å få med deg alt det på den lille plassen der?» undret vennen.

Mannen tar en bibel fra bordet og sier, «her har jeg det alt sammen. Bibelen inneholder nemlig alt det jeg nevnte, og mer til. Den kan jeg ikke være foruten».

Sikkert ransakende for de fleste av oss. Hvilken betydning har Bibelen for oss? Kan vi være den foruten? Kanskje vi kan la den få bety noe ekstra nå i denne julen!

Det er sagt mye om Bibelens betydning. «Bare hvis vårt blikk er rettet mot Jesus, får Guds ord virke med hele sin kraft.

Da bærer, forløser, helliggjør og frigjør det oss under hele vårt virke.» O. Stockmayer «Bibelens innhold er reneste vann; det slokker min tørst og renser min sjel». O. Bernadotte.

Paulus vitner: «For jeg skammer meg ikke over evangeliet. Det er en Guds kraft til frelse for hver den som tror.» Rom. 1,16. «For ordet om korset er dårskap for dem som går fortapt, men for oss som blir frelst, er det Guds kraft.» 1. Kor. 1,18.

«En verden uten bibel ville være som en himmel uten sol.» «Gud, lat ditt Ord då fylla kvar heim frå fjell til strand. Og med sitt ljos få gylla vårt fagre fedreland.» Blix.

Les de 100 siste andaktene her

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Les også
Bønn mot bekymring
Les også
De som ikke kom i media
Les også
Hvordan er din Gud?
Les også
Den fyrste songBabysong
Les også
Emeline og Sunniva: – Fantastisk at sangen vår er til glede og inspirasjon på den andre siden av kloden!