PREMIERING: – Barna må ikke bare bli aktive i sport i en eller annen sammenheng, de må bli aktive for Herren, understreker Rorheim. Det er hva han har arbeidet for å få til. Aktiviteter, bibelmemorering og et premieringssystem har virket.

Han fikk barna til å elske å pugge bibelvers

Med enkle leker og memorering av bibelvers skapte Art Rorheim en modell for ungdoms arbeid som spredte seg over hele verden.

Mer enn 30.000 menigheter i over hundre land bruker i dag det opplegget for barn og unge som Art Rorheim begynte med på 1940-tallet.

LES: Misjon mye viktigere enn politikk

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Det er en vekst som overgår alt den daværende ungdomspastoren i en menighet i Chicago kunne forvente.

Et Guds under

Da jeg besøkte Rorheim på organisasjonens hovedkontor i Streamwood utenfor Chicago, var han ikke sen med å understreke at det hele er et Guds under. «Et Guds under» er også innholdet i tittelen på boken som organisasjonen utgav om virksomheten. Det skal ikke være noen tvil om hvem som skal ha æren.

Arthur, som er hans full fornavn, er født i USA. Foreldrene er Rasmus Rørheim og Elida (født Jegtevik) fra Ombo. Selv bodde Arthur et par år i Norge som liten før foreldrene igjen slo seg ned i Chicago.

Art ble spurt om å bli ungdomspastor i en menighet. Oppgaven var å nå ungdommen i nabolaget for Kristus.

– Kirkens prest elsket barn. Og han hadde sett verdien av å lære bibelvers utenat. Han stod derfor opp tidlig hver dag for å lære seg nye bibelvers, sier Rorheim.

Selv så Rorheim at barn og ungdom ble tiltrukket av ulike typer leker. Det var faktisk ikke noe problem å få dem til å komme hvis de bare ble engasjert i aktiviteter. Dermed startet han med å tilby barn og unge en rekke enkle leker. Det fenget. Han og en gruppe ungdommer solgte aviser for å få penger til det nødvendige materiell. Samtidig satset han på bibelmemorering, å lære seg bibelvers utenat. Siden har leker og bibelmemorering vært hovedmetodene i arbeidet.

Aktive for Herren

– Barna må ikke bare bli aktive i sport i en eller annen sammenheng, de må bli aktive for Herren, understreker Rorheim.

Det er hva han har arbeidet for å få til. Aktiviteter, bibelmemorering og et premieringssystem har virket.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Barna trenger noe å se fram til, sier han.

LES OGSÅ: – Edvardsen lå noen hestehoder foran

Arbeidet lyktes så bra at kort etter starten kom folk fra andre kirker og spurte om å bruke Rorheims opplegg.

I 1950 grunnlag Rorheim sammen med pastor Lance Latham organisasjonen AWANA.

Navnet Awana står for «Approved Workers Are Not Ashamed», «en arbeider som ikke har noe å skamme seg over», 2. Timoteus’ brev 2,15.

Være et eksempel

– Hvorfor er bibelmemorering så viktig?

– Det behager Gud. Det styrker oss som kristne. Det hjelper oss når vi vitner. Og ved å lære seg bibelvers utenat er vi gode eksempler for andre.

– Å være et eksempel er en viktig side for Awana-lederne. Det betyr at også ansatte og lederne memorerer. Ved hovedkvarteret lærer de ansatte seg bibelvers hver dag før arbeidet starter.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Da jeg spurte Rorheim hvor mange vers han selv kan, nevnte han Filipperbrevet, Efeserbrevet og de åtte første kapitlene av Romerbrevet. Kanskje kan han mange flere.

– En dag kom en seks år gammel gutt innom. Han kunne mange kapitler utenat, forteller Art Rorheim. Og den gutten er ikke den eneste. Han har godt selskap av utallige gutter og jenter verden over. Barna lærer lett bibelvers utenat.

Familieorientert

Rorheim understreker at arbeidet ikke bare er barne- og ungdomsorientert, men familieorientert. Han kjenner til mange foreldre som er blitt kristne fordi barna først ble nådd med evangeliet. I mange av klubbene er 75 prosent av medlemmene barn av foreldre som ikke går i kirken. Og for Rorheim er det aller viktigste at barn og foreldre blir frelst.

Nå har organisasjonen 330.000 frivillige medarbeidere og 260 ansatte ute i felten. Hver uke deltar mer enn to millioner barn og unge i alderen to til 18 år på samlingene. En undersøkelse fra USA viste for noen år siden at av de som hadde fulgt Awana-opplegget i minst seks år, gikk 92 prosent til kirke minst én gang i uken.

Fortsatt følger Rorheim, nå 97 år gammel, med i det omfattende arbeidet han en gang startet, men den daglige ledelse er for lengst overlatt til andre. Men pioneren fra Rogaland tar hver uke en tur ned til hovedkontoret så sant helsa tillater det. Alderen er høy, det samme gjelder kona Winne. Nylig feirer de sin 76. bryllupsdag!

Art Rorheim har i sannhet vært en norsk pionér for et viktig barnearbeid både i USA og i verden for øvrig. For noen år siden kom det en bok om han og Awana, «Art Rorheim, Mr. Awana: Over 60 Years of Impacting the World for Christ.» Men han har fått lite oppmerksomhet i bøker og avisartikler om nordmenn i USA. Men det klager han ikke over, han er en beskjeden mann. Men få - om noen - av de norske i USA har hatt større innflytelse enn det Art Rorheim har hatt gjennom den virksomhet han var med å grunnlegge. Og som har vokst og fortsatt vokser, i USA og i verden for øvrig.

AWANA

Grunnlagt av norsk-amerikaneren Art Rorheim på 1940-tallet

Brukes i dag av mer enn 30.000 menigheter i over hundre land.

Fokuserer på bibelmemorering, enkle sportsleker og et premieringssystem.

Les også
Send misjonærer, ikke penger
Les også
Ny bønne-app kobler verden sammenInstapray
Les også
Ser ingen vasstette skottOase 2015
Les også
Venteliste for å reise på ferieFrelsesarmeen
Les også
Formidler frihet, framtid og håpEvangeliesenteret