Thor Haavik (26) er nyutdannet prest og deltaker på Farmen. Foto: Alex Iversen, TV 2

Frimodig tro på «Farmen»

Høstens runde av realityserien «Farmen» har så vidt begynt på TV2, men den nyutdannede presten Thor Haavik har rukket å gjøre inntrykk med sin naturlige formidling av kristen tro.

Allerede i første episode blir Haavik utfordret til å lyse velsignelsen over en av deltakerne før de går til ro for natten. Noen ville kanskje blitt flau og trukket seg om de ble bedt om å gjøre noen slikt på tv i beste sendetid, men Haavik tar utfordringen. Han står i alvoret og ber Gud velsigne en hardbarket anleggsarbeider fra Osterøy.

I en senere episode blir Haavik utfordret på nytt. Denne gangen er det bekymrede deltakere som lurer på om han kan be om at de klarer ukesoppdraget sitt. Den unge presten ber, som den mest opplagte ting i verden, mens vi som tv-seere lett undrende er vitne til at gruppen folder hender rundt langbordet. Søndag får vi se Thor Haavik i aksjon igjen. Som Dagen skriver i dag har TV2 lekket fra episoden kommende søndag, der Haavik døper en av de andre deltakerne.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Alt ved «Farmen» er ikke like bra. Det er frustrerende å være vitne til at programkonseptet fyrer opp under krangling og konflikter mellom deltakerne. Selvsagt kan det komme situasjoner som heller ikke Haavik takler like bra. Det vet vi ikke ennå.

Men så langt har han vært en fin ambassadør for kristen tro i serien, noe han også tidligere har vært i videoer om trosforsvar på YouTube og ved å skrive bok om samme tema.

På «Farmen» er det som ellers i samfunnet: Der er folk som knapt vet bak og frem på en ku, og folk som vet lite og ingen ting om kristen tro. Hvordan det går med gårdsdriften, gjenstår å se. Men det vi allerede ser, er at deltakerne har fått en smak av troen, fordi de er sammen med en som snakker om tro like naturlig som han snekrer og spiser havregrøt.

Han er lys og salt, rett og slett, slik Bibelen sier at vi alle skal være, men som mange synes er vanskelig i en sekularisert kultur der man kan oppleve at troslivet presses inn i det private. Kanskje kan «Farmen» denne høsten rett og slett gi en del kristne frimodigheten tilbake?

Det har vært kristne deltakere både på Farmen og i andre realityserier før. Ikke alle har snakket like høyt om troen. De kan ha hatt sine gode grunner. Amalie Snøløs deltok i «Farmen» i 2017 og har senere blant annet deltatt i «Skal vi danse». Hun sier til Dagbladet at hun ble skremt av behandlingen en annen kristen deltaker fikk på gården den gangen.

Da hun så hvordan hans tro ble blåst opp til noe negativt, valgte hun selv å ta et steg tilbake. Hun måtte tenke igjennom om hun ville snakke om troen offentlig. I dag har hun konkludert med at hun vil. Blant annet svarer hun på spørsmål om tro på Instagram.

Det kan være tøft å stikke hodet frem. Derfor er det så gledelig å se hvordan Thor Haavik får rom til å være seg selv på «Farmen». Samtidig er Amalie Snøløs´utspill til ettertanke. Hun har sett at det kan være krevende å være åpen om troen. Likevel velger hun å være det. Det står det respekt av.

Utspillet er også en påminning om at vi som kristenfolk må støtte hverandre, når enkelte får hard medfart. Det er fint å bli oppmuntret av et tv-program, men det er først og fremst i Kristus og i det kristne fellesskapet vi finner kraft og frimodighet.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Les også
Farmen-prestens mentor: – Thor våger der andre nøler
Les også
Farmen-prest (26) døper i beste sendetidFarmen
Les også
Lisa Børud og Amalie Snøløs starter podkast