For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

1 måned - 1 krone Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

Fortsett 👉

ENSIDIGE FREMSTILLINGER: Når ulike lærebøker for ungdomsskole og videregående, ja, til og med på universitetsnivå, skriver feil på feil og ikke minst gir en ensidig og misvisende fremstilling, så undres jeg på hvordan det er mulig.

Feil på feil i lærebøkene

Jeg har knapt blitt så sjokkert som jeg ble da jeg leste boken «Lurt av læreboken?» der Bjørn Are Davidsen er hovedforfatter. Utgiver er Veritas forlag.

Publisert Sist oppdatert

Det er nesten som lærebokforfatterne har fått denne oppgave: «Skriv så negativt som mulig om kristendommen, men likevel slik at reaksjonene blir minst mulig. Noen direkte feil skal vi la passere.»

Jeg er det første til å innrømme at det er fort gjort å skrive feil, det kan jeg ha gjort i denne kommentaren. Men når ulike lærebøker for ungdomsskole og videregående, ja, til og med på universitetsnivå, skriver feil på feil og ikke minst gir en ensidig og misvisende fremstilling, så undres jeg på hvordan det er mulig.

Det er jo ikke elevprodukter, men bøker fra dem som burde ha best kjennskap til historien. Eller skriver lærebokforfatterne ukritisk av fra hverandre? Hvor var konsulentene, og forlagsredaktøren? Og har lærere, foreldre og media for ukritisk godtatt dette, som det burde ha vært reagert kraftig mot: Er kunnskapsministeren fornøyd med nivået? Et spørsmål i Stortinget hadde gjort seg.

Powered by Labrador CMS