TIL STEDE: Skal vi nå unge mennesker med evangeliet, må vi som kristne være til stede på de plattformer der unge mennesker er, som Facebook og andre sosiale medier. Samtidig må vi huske på viktigheten av relasjon, sier nasjonal leder i Ungdom i oppdrag.

Utålmodig ungdom møter Jesus på nett

Over 900 deltakere har vært samlet til GOfest, Ungdom i oppdrags sommerstevne i Stavern.

Alle generasjoner er representert, selv om de fleste er unge voksne i alderen 20 til 35 år. Andreas Nordli, nasjonal leder for UIO, tror aldersgruppen er sentral i moderne misjon.

Stiller krav til misjon

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Han ser en tydelig forandring i hvordan unge forholder seg kommunikasjon av evangeliet.

– De er mer kresne på kvalitet i formidling, noe vi som formidlere av evangeliet må forholde oss til, sier Nordli.

Han mener de som forkynner må ta samfunnsendringen på alvor.

– Folk er mindre tålmodige, og derfor er det vanskeligere å sitte og høre om Jesus.

Ifølge uio-eren stiller det større krav til de som formidler misjon.

– Det er kanskje den største utfordringen til kommunikasjon i vår tid, poengterer han.

Kjeder seg

Nordli har inntrykk av at det skal lite til før de yngre generasjonene kjeder seg. Det ser han på som et sykdomstegn.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Unge har blitt vant til konstant og umiddelbar stimuli og vet nesten ikke hva de skal gjøre dersom de er uten nettdekning på mobilen.

Har dette gjort at unge mennesker i mindre grad enn før evner å reflektere? spør lederen for Ungdom i oppdrag i Norge.

Moderne verktøy

For å kommunisere effektivt, mener Nordli at formidlere bør bruke færre ord, være skarpe, eller edge, som han kaller det.

– Skal man lykkes med å formidle evangeliet til det moderne mennesket, må vi være bevisst hvor og hvordan vi skal nå fram med budskapet om Jesus, påpeker han.

UIO-eren ser på teknologi som hjelp i å nå ut med evangeliet. Skal man møte mennesker der de er, som i stor grad i på mediale plattformer, må man ta i bruk tilgjengelige hjelpemidler.

– I dag ser man på korte filmsnutter, bilder og hører på ulike lydopptak. Det ser jeg på som viktige verktøy i moderne formidlig.

Se hva som skjer i Kristen-Norge: Stevneguiden.no er gratis å bruke, både for deg som arrangerer - og skal på et kristent møte, konsert eller stevne

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Må bevare innholdet

Selv om multimediale verktøy er viktig, er innholdet det viktigste.

– Innholdet og ordene er sentrale, men skal vi som kristne lykkes med vårt kall, må form og innhold gå hånd i hånd.

Nordli presiserer at innholdet er viktigere enn formen det presenteres på.

– Det blir feil hvis innholdet går på bekostning av å kommunisere kort, kjapt og billig. Da har vi tapt, understreker han.

Samtidig tror han ingenting kan erstatte relasjon.

– UIO sender fortsatt ut unge mennesker som kan bygge vennskap og formidle evangeliet gjennom relasjon. Samtidig trenger vi også å proklamere evangeliet offentlig, sier Nordli.

Historiefortelling

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Denne uken har deltakerne på GO-fest hørt undervisning om det å fortelle historier, noe Nordli anser verdifullt.

– På en måte har dagens samfunn gått tilbake til historiefortellingens tid. I gamle dager satt man rundt bålet og lyttet til fortellinger, påpeker han.

Nordli ser på dagens medier som nåtidens historieforteller.

– Hollywood er verdens største formidler av historier, og det må vi ta på alvor når vi driver misjonsarbeid, understreker han.

Er det noe dagens menneske lytter til, er det historier, tror UIO-eren.

– Som misjonærer må vi være flinke til å fortelle historier. Vi må fortelle Guds historie og sette vår egen historie inn i denne konteksten, sier Andreas Nordli, nasjonal leder for Ungdom i oppdrag.

Les også
15 minutters hellighetUL
Les også
Tre generasjoner trives på familieleirFamiliefokus
Les også
Disipler som varer
Les også
Bibel-aksjon i Finnmark i ruteBibelen til alle
Les også
Etterlyste leirtilbud for unge voksneBibelsommer