TREKANT: Serien «Trekant» fikk ros i Kringkastingsrådet, på tross av 8.000 klager. - Det har vært en publikumsinteresse som savner sidestykke i det moderne mediebildet, sa nestleder Sylfest Lomheim. Foto: Ole Kaland/NRK
Trekant skapte klagerekord i NRK
Aldri har NRK mottat så mange henvendelser som i 2010. Mange klager, men enda flere har spørsmål.
NRK mottok 101702 henvendelser fra publikum i 2010, skriver Aftenposten. Av disse var 52 prosent spørsmål, 29 prosent klager. 19 prosent av henvendelsene ble registrert på nye medier, som nett-TV, tekst-TV og mobile tjenester.
- Forklaringene kan være flere ting, men jeg tror terskelen for å ta kontakt med oss er blitt lavere ettersom folk også kan kontakte oss via nettet. Samtidig er det et veldig sterkt engasjement hos folk rundt det som skjer i NRK, sier Gro Stenvik, leder av NRKs publikumsservice, til Aftenposten.
NRK3 sitt program Trekant fikk rekordmange klager.
-Den typiske klagen går gjerne på programinnholdet, som i tilfelle med Trekant. Det førte til 8000 registrerte klager. Av andre ting kan det gjerne gå på hvordan nyhetssaker blir dekket i NRK, både i Norge og i utlandet, sier Stenvik.