EVANGELISERING: TX Vikings har lenge etterlyst et mer helhetlig arbeid knyttet til evangelisering. Bildet er fra ett av deres show.

Tar grep for å bekjempe frafallet

Kristen den ene dagen, frafallen uken etter. Kristenledere har sett seg lei på tendensen og tar grep.

Thure Eriksen, leder for TX Vikings, har lenge etterlyst et mer helhetlig arbeid knyttet til evangelisering, og har engasjert seg i «Oppdrag Norge». Startskuddet går i Åndalsnes denne helgen.

– Vi må ta på alvor at mennesker må ivaretas. Det er så åpent i Norge nå at hvis de ulike tjenestegavene og menighetene kunne stått mer sammen, og vist større ansvarlighet for de som blir kristne, så ville vi nådd lenger ut.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

«Den hvite mann»

Eriksen bruker bildet av «den hvite mann» i møte med de «innfødte».

– Vi må trene de lokale, slik at de kan drive arbeidet videre når vi forlater stedet, sier han.

«Oppdrag Norge» blir beskrevet som et relasjonsbasert ressursnettverk og har en klar visjon om at evangeliet skal til alle mennesker i alle byer i Norge.

Sentrale personer i nettverket er Arne Borgersen og Stein Erik Nergård i Bønnetjenesten for Norge, Tore Kransberg, tidligere Visjon Norge, Terje Dahle og Arne Skagen fra Kristent Nettverk, Thure Eriksen fra TX Vikings, Jan Dørum fra Maritastiftelsen, Nils Pettersen fra World Mission og Daniel Haddal fra Harvest Mission.

«Vi tror på venne-evangelisering med personlig kontakt. Vi tror også på kampanjer og masse-evangelisering. Vi utelukker ikke det ene for å få det andre. Vi sier som Ole Brumm; Ja takk, begge deler. Hvorfor? Jo, for kjærligheten til mennesker gjør oss kreative og oppfinnsomme i å finne måter vi kan nå mennesker med evangeliet», står det i en e-post fra «Oppdrag Norge».

(function(d, s, id) { var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; if (d.getElementById(id)) return; js = d.createElement(s); js.id = id; js.src = "//connect.facebook.net/nb_NO/all.js#xfbml=1"; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs);}(document, 'script', 'facebook-jssdk'));

Innlegg av Dagen.

Bønnetjenesten

Initiativtaker til nettverket er Arne Borgersen i Bønnetjenesten for Norge. Han sier at det har pågått evangelisering lenge, og at de har sett mange bli frelst.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Men få har blitt tatt vare på. Det gjorde at vi så behovet for å tenke nytt.

Han beskriver «Oppdrag Norge» som en dypere og bredere måte å evangelisere på, og som bruker flere metoder samtidig.

– Det er snakk om en tretrinnsmodell: grundige forberedelser, aksjon og tett oppfølging i etterkant. Det unike i arbeidet er samarbeidet mellom de ulike tjenestegavene med utgangpsunkt i Efeserne 4,11: apostler, profeter, evangelister, hyrder og lærere. Vi er mange som har tenkt i samme bane, opplyser han.

* Sterke meninger: Se hvilke saker som engasjerer - delta i debatten!

Fyrverkeri eller dynamitt

Med et bilde beskriver han hvordan mye av evangeliseringsarbeidet har sett ut så langt: Et fyrverkeri, etterfulgt av tomme hylser neste dag. Gjennom «Oppdrag Norge» er håpet at det blir «dynamitt som borer seg inn i sjelene».

Som et ledd i forberedelsene skal gruppeledere på det lokale stedet gis undervisning i hvordan man bygger grupper av nyfrelste.

– De må tas ut på forhånd, og vil få undervisning i personlig evangelisering. Og når selve kampanjen er ferdig, setter vi inn lærestyrkene. Da følger vi opp de lederne som er tatt ut til å danne nyfrelstgrupper, og vi prøver å henstille til at samlingene like gjerne kan foregå hjemme hos den eller de som har blitt frelst, som et annet sted. Og hvis ingen lokalt kan gjøre den jobben, så har vi i «Oppdrag Norge» egne folk vi kan bruke på det, sier Borgersen.

(function(d, s, id) { var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; if (d.getElementById(id)) return; js = d.createElement(s); js.id = id; js.src = "//connect.facebook.net/nb_NO/all.js#xfbml=1"; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs);}(document, 'script', 'facebook-jssdk'));

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Innlegg av Dagen.

Gratisavis

Tore Kransberg

– Det jobbes med en kampanje i Fredrikstad. Der håper vi å få med oss flere menigheter. Men det er også konkrete planer om kampanje i flere byer.

I Visjon Norge ledet Kransberg «Gud i din by», og han har holdt på mye med evangelisering.

– Men jeg har ofte savnet et sted å invitere dem til.

Han sier at vi trenger å lære folk å bry seg om hverandre. At vi kristne må gå til de nyfrelste, og ikke bare forvente at de skal komme til oss.

Tverrkirkelig

– Hva vil du si er det nye med «Oppdrag Norge»?

– Det nye er at det er et relasjonsbasert nettverk med gaver fra ulike sammenhenger. Vi ønsker å jobbe tverrkirkelig og brenner for at mennesker må bli frelst.

– Mange sier at de ikke tror på gate-evangelisering, men de som har blitt med ut, forteller at de vitner mer for vennene sine etterpå.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Han fremhever at initiativet kommer fra bønnefolket.

– Det er sterkt at en bønnetjeneste får være jordmor her. Men vi skal ikke bare be. Vi må ut også, og er det noe vi kristne kan stå sammen om, så er det å nå andre med evangeliet.

(function(d, s, id) { var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; if (d.getElementById(id)) return; js = d.createElement(s); js.id = id; js.src = "//connect.facebook.net/nb_NO/all.js#xfbml=1"; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs);}(document, 'script', 'facebook-jssdk'));

Innlegg av Dagen.

Oppdrag Norge

Et relasjonsbasert nettverk med mål om at evangeliet skal ut til alle mennesker i alle byer i Norge.

Har oppstart denne helgen i Åndalsnes.

Sentralt i ledelsen er folk fra Bønnetjenesten for Norge, Kristent Nettverk, Maritastiftelsen, TX Vikings, World Mission og Nordic Harvest Mission.

Les også
Blir tredje generasjons kristenleder
Les også
«Religiøse folk er litt enkle, da»
Les også
Hvorfor vokser pinsevennene så raskt?
Les også
Konvertitt vant i lagmannsretten
Les også
Mange unge kommer til tro på JesusVekkelse
Les også
Skjulte krefter
Les også
Vil sørge for mer kristenstoff i media