Søndagsskolen, viktigere enn noen gang
Mitt første minne fra søndagsskolen er fra et bedehus i en liten bygd på nordvestlandet. Jeg husker stolene som var så høye og glatte at vi med jevne mellomrom ramlet ned på gulvet. Jeg husker luktene og lyset og rommet, men ikke minst søndagsskolelæreren. Han hadde forberedt seg godt, med mange ark med tegninger på som til stadighet ramlet ned på gulvet. Overhead var relativt nytt, og ingen forsto hvorfor de ikke gjennomsiktige arkene kun ble mørke da man la dem på prosjektoren.
Av en eller annen grunn er minnene fra søndagsskolen en viktig og tydelig del av min barndom, selv om ikke overgangen fra flanellograf til overhead alltid gikk like smertefritt. Ved nærmere ettertanke tror jeg dette kan ha flere årsaker; blant annet at det har betydning å høre historier fra Bibelen, at historiene fortelles av egne foreldre eller andre nærpersoner, og at barn registrerer når det som fortelles er av betydning for den voksne og er i berøring med dennes verdier og hverdagsliv.
I Malaki kapittel 4 i Bibelen står det at Gud «vil vende fedrenes hjerte til barna, og barnas hjerte til fedrene». Til tross for at man i dagens Norge kan tilby barn både mat og utdanning, er mange samfunnsstatistikker dyster lesning. Årlig opplever ca. 20.000 barn i Norge skilsmisse. Mange barn lider også under det høye tempoet i samfunnet vårt, og foreldrenes stress smitter over på barna. Søndagsskolen ønsker å være en representant for et annet verdisett enn dette. Vi tror at søndagsskolen kan være et sted der knytningen mellom generasjoner styrkes jamfør Malaki 4, og et sted der den kristne kulturarven blir tydelig formidlet.
Søndagsskolen opplever vekst og tallene fra 2007 viser at det er totalt 40.000 barn som går på søndagsskolen i Norge fordelt på nesten 1.500 søndagsskoler. Trenden er positiv, - stadig flere har en tilknytning til søndagsskolearbeid og det på tvers av ulike kirkelige landskap. Mange av dagens foreldre og besteforeldre har levende minner fra sine møter med søndagsskolen. Tall fra midten av 1900-tallet viste at opp mot 70 prosent av elevene kom fra menighets- og kirkefremmede hjem. Dette sier oss at søndagsskolen tradisjonelt sett har vært og er en grasrotbevegelse som har hatt god grobunn i samfunnet vårt - og som i dag kan ha et stort potensial for videre vekst- blant annet ved formidling av sentrale bibelhistorier mellom ulike generasjoner.
Hva er det så med formidling av historier som har relevans i vår tid? Det er bred forskningsmessig enighet om at høytlesning for barn har mange fordeler. I tillegg til rent tekniske ferdigheter i språk- og leseutvikling pekes det på sentrale sideeffekter. En nyere studie (E.Duursma et al, 2006) viser at rammefaktorene rundt høytlesning også har relevans. Høytlesning er først og fremst en aktivitet som foregår i en relasjon mellom barn og voksne. Det er en mulighet for voksne og barn å skape en felles opplevelse og et felles fokus. I rammen rundt en fortelling er det også muligheter for barnet å stille spørsmål og få ekstra forklaringer om noe, å få hjelp til orientering og å skape en forbindelse mellom det man leser og den virkelighetsforståelsen et barn har. I tillegg bærer den voksnes innlevelse i stoffet potensial for å formidle oppfatninger, følelser og verdier.
Annen forskning som har vært sentral i norsk skole sier at en kritisk suksessfaktor for læring er kontakten mellom lærer og elev, voksen barn eller søndagsskolelærer og søndagsskolebarn, og støtter betydningen av de nære relasjoner i formidling og kommunikasjon.
Søndagsskolearbeidet i Norge utfører en viktig og avgjørende oppgave i å formidle tro og verdier gjennom bibelhistorier. Norsk søndagsskoleforbund utviklet i 2006 SPRELL LEVENDE. Målet med dette undervisningsopplegget er at barna skal få møte bibelfortellingene og evangeliet i en totalformidlende ramme der også bønn og tilbedelse hører med.
Måtte vi være i stand til å kunne bringe det videre med kunnskapen om hva det betyr å være nære voksenpersoner og være representanter som har både hjerte og øyne til å forstå hva vår arv kan bety for barns livsmestring i dagens samfunn.
Søndagsskolen kan være viktigere enn noen gang.
Åge Reite
Norsk Søndagsskoleforbund
Åge Reite er utdannet lærer. Jobbet for tiden som utøvende musiker, lærer og er i tillegg redaktør for Søndagsskolens nettsatning; nettsprell.no.
Nettsprell.no er et tilbud for barn på nett som skal ved lansering innholde mange forskjellige aktiviteter som blant annet spill og bibelfortellinger.