For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold vi publiserer

☀️ SOMMERKAMPANJE 1 krone, ut august Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

Fortsett 👉

ANDAKT: - Bambusharpen kan se primitiv ut, men har en fantastisk lyd. Instrumentet er en andakt for meg, sier Anders Rønningen.

Guds drøm er verdensvid

– Gjennom «Guds drøm» møter vi mange ulike stilarter, men det er et bilde på at Guds drøm har ulike uttrykk i verden.

Publisert Sist oppdatert

Det sier Anders Rønningen, komponisten bak musikkverket «Guds drøm» som i går kveld ble urframført i Johanneskirken i Bergen. «Guds drøm» er spesislskrevet til årets generalforsamling i Det Norske Misjonsselskap og Anders Rønningen tror kanskje det var han som tok initativet til det hele da det ble klart at NMS ville ha noe originalskrevet til generalforsamlingen.

Til forestillingen klokken ti fredag kveld ble de 750 billettene raskt solgt unna, men ekstra forestilling ble satt opp to timer senere. Fredag morgen sitter en avslappet Anders Rønningen foran inngangen til Bergenshallen og er ganske trygg på at alt skal gå bra om kvelden.



Internasjonalt

– Kanskje vil noen oppleve forestillingen noe sprikende ut fra at vi har brukt mange ulike stilarter. For meg er det et bilde på at Guds drøm har ulike uttrykk rundt om i verden. Jeg bruker noen noen moderne uttrykk som er fritonale, noe har mer klassisk preg, der er gassisk musikk, salmer og klassisk kor-musikk, sier komponisten Anders Rønningen.

Den tidligere Madagaskarmisjonæren er utdannet musikklektor, og er nå doktorgradsstipendiat. Da han for en del år siden studerte i Trondheim kom han i kontakt med koret Embla og dirigenten Norunn Illevold Giske. Koret har høstet mange internasjonale priser. Da Anders Rønningen spurte om å være med på en forestilling under generalforsamlingen var svaret ja lenge før de visste hvordan musikken ville bli.

– Men de kjente jo meg litt da, sier Rønningen beskjedent.



Imponert

Tekstforfatter var det vanskeligere å få tak i. Ingen av de som var naturlig å spørre, hadde mulighet til å bidra med tekst. Men så kjenner Rønningen artisten Kari Iveland, og hun igjen foreslo Ole Paus.

– Vi var veldig spente, og la ingen begrensninger på det han skulle skrive. Jeg og ham møttes ofte og snakket om tema. Tekstene er skrevet etter at de fleste melodiene var ferdig skrevet. Det vanligste er å gjøre det motsatt. Jeg er dyktig imponert over Ole Paus som både tekstforfatter og håndtverker, sier Anders Rønningen.

Han er mer beskjeden over det han selv har gjort, men helt ubetydelig er ikke den heller. I tillegg til å være komponist, bidrar han også i musikkverket med blant annet å spille valiha.

– Bambusharpen kan se primitiv ut, men har en fantastisk lyd. Instrumentet er en andakt for meg. Det er Guds drøm at et så primitivt og enkelt instrument kan lage vakkermusikk, og vi kan overføre det i forhold til oss mennesker også, sier Rønningen.

Koret fra Embla er ikke de eneste som bidrar under «Guds drøm». Koret Mala•ka fra Kamerun er også med, men de synger ikke Paus-tekster.

– De bidrar blant annet med en og en halv sang fra sitt eget reportuar under forestillingen. Guds drøm er verdensvid, og da bruker vi de uttrykk vi har. Da bruker vi også et afrikansk kor som synger om Guds drøm på sitt språk og sammen med oss, sier Rønningen.


Powered by Labrador CMS