Vennskap med Gud, vennskap med Israel?

I opplevelsen av å ikke ha fått den oppmerksomheten de hadde trengt, må palestinske kristne vokte seg for å ikke selv bli deltakere i den kristne kirkens antisemittiske historie, skriver Tarjei Gilje.

Vi er alle pre­get av vår egen opp­vekst og bak­grunn. Når vi prø­ver å for­stå hvor­dan andre men­nes­ker ten­ker, er det der­for na­tur­lig å ta med i be­trakt­nin­gen hvor de kom­mer fra.

Ikke slik at vi auto­ma­tisk vi­dere­fø­rer det våre for­eld­re har stått for eller at vi burde det, men ved at vi alle for­tol­ker ver­den ut fra de per­spek­ti­ve­ne vi måtte ha.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Dette er en nyt­tig tanke å ha i bak­ho­det også når vi leser om Christ at the check­point-kon­fe­ran­sen i Bet­le­hem som ble av­slut­tet i går.

Den mes­si­ans­ke pas­to­ren Da­ni­el Jus­ter er­kjen­te at om han hadde vært pa­le­sti­ner, ville han an­ta­ke­lig også sym­pa­ti­sert med den teo­lo­gi­en som Bethle­hem Bible Col­le­ge står for. Han er imid­ler­tid jøde med ame­ri­kansk bak­grunn, og opp­ford­rer dem til å lytte mer til den is­ra­els­ke siden.

Over­iv­ri­ge sol­da­ter

Sam­ti­dig som bak­grun­nen er vik­tig for å for­stå et men­nes­ke, fri­tar den oss ikke fra an­sva­ret for å fore­ta selv­sten­di­ge valg, og å ta alle re­le­van­te mo­men­ter med i be­trakt­nin­gen.

Det er ikke vans­ke­lig å for­stå at de pa­le­stins­ke krist­ne som vokser opp for ek­sem­pel inne i Bet­le­hem, kan ha et an­strengt for­hold til Is­rael.

Møtet med over­iv­ri­ge is­ra­els­ke sol­da­ter ved grense­pos­te­ne, og det stren­ge kon­troll­re­gi­met for pas­se­ring mel­lom is­ra­els­ke og pa­le­stins­ke om­rå­der, kan åpen­bart opp­le­ves både yd­my­ken­de og frust­re­ren­de. Enda mer grunn­leg­gen­de er spen­nin­gen om hvem som har rett til hvil­ke land­om­rå­der.

Tenden­siøs opp­fat­ning

Dess­ver­re synes det som også årets Christ at the check­point-kon­fe­ran­se har mål­bå­ret en klart tenden­siøs vir­ke­lig­hets­opp­fat­ning, hvor en pa­le­stinsk for­stå­el­se av kon­flik­ten blir om­kran­set av et teo­lo­gisk ramme­verk.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Ge­ne­relt er det all­tid uhel­dig når Bi­be­len blir brukt til å le­gi­ti­me­re po­li­tis­ke hold­nin­ger eller hand­lin­ger som ikke har bi­belsk dek­ning.

Enda verre blir det når Alex Awad, en av læ­rer­ne ved Bethle­hem Bible Col­le­ge, sier at ara­ber­ne ikke har stått for anti­se­mit­tis­ke hold­nin­ger.

Det er lett å slut­te seg til medie­ana­ly­ti­ker Dex­ter van Ziles ut­ta­lel­se om at dette er beint frem løgn­ak­tig. Og her lig­ger noe av kon­fe­ran­sens vik­tigs­te ut­ford­ring: Det er nok rik­tig at vest­li­ge krist­ne til tider har over­sett sine pa­le­stins­ke tros­fel­lers si­tua­sjon, stort sett brydd seg om jø­de­ne.

Dette gir li­ke­vel ingen hjem­mel for å lyve om pa­le­stins­ke hold­nin­ger, og det gir ingen grunn til å av­skri­ve den rol­len Bi­be­len fak­tisk gir det jø­dis­ke folk. Når en kris­ten kon­fe­ran­se slik blir brukt til uba­lan­sert po­li­tisk vir­ke­lig­hets­be­skri­vel­se, svek­ker det både den po­li­tis­ke og den kir­ke­li­ge kam­pen for å bedre den pa­le­stins­ke si­vil­be­folk­nin­gens leve­kår.

Dår­lig sam­vit­tig­het

Sett med nors­ke øyne er Christ at the Check­point-kon­fe­ran­sen vik­tig fordi dette mil­jø­et fun­ge­rer som pre­miss­le­ve­ran­dø­rer sær­lig for Den nors­ke kirke. Når kir­kens egne or­ga­ner, ikke minst Mel­lom­kir­ke­lig råd, gjør rede for sin til­nær­ming til Midt­østen, er bud­ska­pet fra Christ at the check­point-kon­fe­ran­sen, og ikke minst Kai­ros-do­ku­men­tet, nær­lig­gen­de.

Her i lan­det synes det som om tone­an­gi­ven­de mil­jø­er i Den nors­ke kirke er pre­get av en slags dår­lig sam­vit­tig­het over for­ti­dens en­si­dig­het, og nå har behov for å de­mon­stre­re at de ikke er blant dem som ig­no­re­rer pa­le­sti­ner­ne.

Men som så ofte, ser det ut for at pen­de­len svin­ger fra den ene siden til det andre. De siste par ti­åre­ne har det ikke vært lett å få øye på noen nevne­ver­dig en­si­dig­het i is­ra­elsk favør fra Den nors­ke kirke.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Fint­fø­lel­se og kjær­lig­het

I den uhyre vans­ke­li­ge kon­flik­ten mel­lom is­rae­le­re og pa­le­sti­ne­re kre­ves det mye kjær­lig­het og fint­fø­lel­se for å få etab­lert en kon­struk­tiv dia­log.

Pa­le­stins­ke krist­ne kan nok med en viss rett hevde at de ikke har fått den opp­merk­som­he­ten fra sine krist­ne søs­ken som de burde ha fått.

Men de må sam­ti­dig vokte seg for å la lo­ja­li­te­ten over­for det pa­le­stins­ke le­der­ska­pet være den øvers­te rette­sno­ren. El­lers kan de selv komme til å bli del­ta­ke­re i den krist­ne kir­kens anti­se­mit­tis­ke his­to­rie.

Christ at the Checkpoint-konferansen

10.-14. mars i Betlehem

Arrangør: Betlehem Bible College sammen med evangeliske ledere

600 deltakere fra 20 land

Les også
Politisk vinkling på Betlehem-konferansenChrist at the Checkpoint-konferansen