For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold vi publiserer

☀️ 1 krone for 1 måned Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

Fortsett 👉

Debatt

ÅPENBARINGSBOKEN: Framfor alt blir spørsmålet om hvem det er som får del i den første oppstandelse besvart på en utilfredsstillende måte, skriver Lars Eritsland i sin bibelverkkommentar fra 1970-tallet.

Thus tolkning av Åpenbaringsboken holder ikke

Publisert Sist oppdatert

Viser til Erling Thus innlegg i Dagen 7/4: «Korleis skal vi forstå Johannes Openberring?» Problemet med de her av Thu omtalte – og av ham foretrukne – «idealistiske» og «preteristiske» fortolkninger av Åpenbaringsboken er, at ingen av dem holder for en nærmere prøvelse på Skriften selv.

I sin bibelverk-kommentar til Åpenbaringsboken fra 1970-tallet skriver avdøde bibelskolelærer Lars Eritsland således eksempelvis følgende om det Eritsland kaller den kirkehistoriske tolkningen (som kan jevnføres med Thus «idealistiske» og «preteristiske» tolkninger) av «tusenårsriket», slik det omtales i Åp 20,1–6:

«Ser en imidlertid på de spørsmål som denne teksten reiser, men som den kirkehistoriske tolkning lar ubesvart eller gir utilfredsstillende svar på, kan en vanskelig unngå å føle at den er problematisk. At Satan ble lagt i bånd ved Jesu seier på Golgata, kan nok la seg forsvare ut fra Skriften, men skal han noen gang løses av det båndet, slik vers 3 sier?

Powered by Labrador CMS