JULESANGER: Men rent konkret, hvordan kan jeg gi Jesus plass i min julefeiring, spør du kanskje? Jo, samle familien julekvelden, finn fram juleevangeliet og les, og syng noen gode julesanger, skriver Per Arne Åkenes.

Tanker i advent

Rent konkret, hvordan kan jeg gi Jesus plass i min julefeiring, spør du kanskje.

Jeg var i et selskap nylig. Det var litt merkelig. Det var bursdagen til en gutt som het Jens, han fylte 14 år. Der var mat og prat, man sang litt sammen og hadde det kjekt. Men det rare var at det var ingen som brydde seg om bursdagsbarnet, om Jens. Ingen hadde med gave, og han ble stort sett oversett av gjestene. Det var et par som vekslet noen få ord med ham, men straks etter vendte de seg en annen vei og hygget seg med sine venner. Og gutten ble sittende alene på en stol og undrende, betrakte scenarioet. Og han tenkte: Er dette rett?

Har du vært i et slikt selskap noen gang? Ikke jeg heller, det er ment å være en lignelse. Men det ville være ganske uhøflig om det skulle skje, ikke sant? Det var jo Jens selskapet var for.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Leseren skjønner nok at jeg ønsker å si noe om det vi kaller julefeiringen. Hva er det vi feirer? Er det ikke bursdagen til Jesus? Vi skal snart feire hans 2014-årsdag. Og siden han var – og er – en meget stor og viktig person i verdenshistorien, så er det rike tradisjoner over feiringen, både i vårt eget land og i store deler av verden.

Mens noen andre land har et navn på høytiden som sier noe om innholdet (jfr engelsk Christmas), så har vi et litt tamt navn «jul». Men la gå, vi vet – og la oss fortsatt minne hverandre om – at vi feirer at verdens frelser ble født i Betlehem. La oss fortsatt skape rom for ham i julefeiringen vår. Det følger velsignelse med det. Selv elsker jeg julefeiringen, en lysfest midt i mørketiden. Og så er det jo barnas store kristne høytid!

Men rent konkret, hvordan kan jeg gi Jesus plass i min julefeiring, spør du kanskje. Jo, samle familien julekvelden, finn fram juleevangeliet og les, og syng noen gode julesanger.

Og gjerne til julegudstjeneste med familien. Da ser den Gud som er i himmelen at du vil ære hans Sønn som han sendte til jorden. Og Gud har en velsignelse for dem som ærer ham, sier Bibelen.

Julegudstjeneste for skoleelever mener jeg sømmer seg for en nasjon med kristendommen som hovedreligion, der mer enn 80 prosent av befolkningen hører til en kristen kirke. Så får heller humanetikerne klage over disse skolegudstjenestene. Da har de i hvert fall noe å skrive om i desember hvert år.

Så jeg sier ja til Jesus denne julen, i takknemlighet for hva den kristne tro har betydd for meg selv og vårt kjære fedreland. God jul!

Les også
Julemoral
Les også
Advent
Les også
Dette treet pyntes flere ganger før julJul i Kina
Les også
Mesterens mesterplan
Les også
Tenn mange lys