Som man roper i skogen får man svar
- Mange av oss kan forstå og føle sympati med døende og lidende mennesker, men det avgjørende spørsmålet er: Hvis aktiv dødshjelp skal være tillatt i Norge - hvordan skal det avgrenses, spør legen og humanetikeren.
Leder i Foreningen «Retten til en verdig død» (FRVD), Ole Peder Kjeldstadli, er i likhet med de fleste dødshjelpsforkjempere i Norge opptatt av meningsmålinger som støtter opp under hans sak (Dagen, 7.1). Det er godt kjent at et klart flertall i de fleste vestlige land stiller seg positive til legalisering av aktiv dødshjelp - i hvert fall hvis vi skal tro på unyanserte spørreundersøkelser med hypotetiske og ledende spørsmål. Det bør vi ikke.
Disse undersøkelsene har noen fellesstrekk. Typisk opererer de med «vignetter», der respondenten får lese om en pasient som ønsker dødshjelp, typisk en uhelbredelig syk pasient med stor lidelse. Bør en slik pasient kunne få legens hjelp til å avslutte livet raskt og smertefritt?
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Kjernen i spørsmålsstillingen er: «Se for deg en situasjon hvor det burde være greit å gi aktiv dødshjelp. Basert på dette - synes du at aktiv dødshjelp bør være tillatt?»
Et flertall svarer altsåhelt eller delvis ja til dette. Men problemet er: Det er ikke bare de typiske, åpenbare dødshjelpspasientene som ber om hjelp til å dø, der hvor dette er tillatt. Nesten tvert imot - for realiteten er at disse idealpasientene oftest ikke ønsker dødshjelp. Terminale pasienter har ofte tanker om døden, ønsker om at det skal ta slutt - men dette er dødsønsker som varierer over tid. Det døende pasienter er mest opptatt av er god lindring av plagsomme symptomer - og ofte litt mer tid. Mens de som er mette av dage og helst ønsker å dø - de har ofte ikke en fysisk, dødelig sykdom annet enn høy alder. De som kanskje lider mest, har det vanskeligst, er de som er demente eller hjerneskadet. Men de er ikke samtykke-kompetente, de fyller ikke kravet om at pasienten selv skal ha bedt om få dø.
Flertallet i befolkningen som sier ja til aktiv dødshjelp - de får en lett oppgave: En relativt enkel og likefrem problemstilling, og dertil helt hypotetisk. Ingen tar skade av at du svarer «ja» på et slikt teoretisk spørsmål, ingen må stå til ansvar eller bære konsekvensene. Risikoen for å velge feil, eller at en pasient presses til å velge døden, er lik null. Det er annerledes for de som skal utforme et konkret lovverk, for oss som faktisk skal settes til å utføre dødshjelpen - og for pasientene våre. For oss er dette dødsens alvor, og vi har et ansvar for at det blir gjort skikkelig. Dette (og ikke religiøse anfektelser) er hovedårsaken til at Norge, og de fleste vestlige land, opprettholder forbudet mot aktiv dødshjelp: Det lar seg ikke gjøre å lovregulere dette på en entydig, rettferdig og forsvarlig måte.
Når spørreundersøkelser om aktiv dødshjelp gjengis i mediene, leser vi ofte at «70 prosent er for aktiv dødshjelp». Men bryter vi ned kategoriene, som for eksempel i Synovates undersøkelse for Minerva (2007), ser vi at bare 18 prosent var «helt for», mens 49 prosent var «delvis for». Hva betyr dette? Svaret finner vi, dersom undersøkelsene tillater frie kommentarer. Mange sier som dette: «Egentlig er jeg for aktiv dødshjelp, men…»
Og dette «men» - det er det som utgjør hele dødshjelpsdebatten. Folk er i utgangspunktet positive til at døende mennesker skal få en slutt på sin lidelse, men de stiller store krav til dødshjelpen: Det skal bare gjelde noen ytterst få mennesker (men nederlandsk eutanasipraksis ville tilsvare over 1200 tilfeller i Norge - årlig!), det skal være mennesker med store smerter (smerter i realiten lite viktig for dødshjelpssøkende pasienter), det skal være regulert av et strengt lovverk (ingen av de eksisterende dødshjelpslover bruker objektive kriterier) og under statlig kontroll (all dødshjelpskontroll er i praksis basert på legens egenrapportering om hva han har gjort).
Mange av oss kan forstå og føle sympati med døende og lidende mennesker, som ønsker hjelp til å få en smertefri død. Men spørreundersøkelsene, som FRVD og dødshjelpsforkjemperne bygger sin agitasjon på, forenkler og tilslører det som er det avgjørende spørsmålet: Hvis aktiv dødshjelp skal være tillatt i Norge - hvordan skal det avgrenses?
Morten Horn
lege og humanetiker