For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

1 måned - 1 krone Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

Fortsett 👉

Debatt

TOLKES ULIKT: Vi har skapelsesteologiske, ateistiske og panteistiske fortolkninger både av Newtons fysikk, Darwins utviklingslære og Einsteins relativitetsteori, skriver Knut Alfsvåg.

Skapertro og naturvitenskap

Publisert Sist oppdatert

Hvordan skal vi i kristen teologi forholde oss vitenskapelige teorier om verdens tilblivelse? I mitt innlegg i Dagens I Fokus-spalte 31.5. hevdet jeg at vi skal gjøre det ved å hevde Bibelens og trosbekjennelsens oppfatning av Gud som verdens Skaper og Herre uten å binde oss til den ene eller den andre vitenskapelige teori om hvordan dette har foregått. Det henger blant annet sammen med at kristen skapertro ikke kan utsette seg selv for den konstante revisjonsprosess som vitenskapelige teorier alltid er underlagt.

Ivar Kristianslund er uenig i dette, og hevder i Dagen 3.6. at kristen teologi tvert imot må framstå som en naturvitenskapelig teori med krav på eksklusiv gyldighet innenfor de territorier den definerer som sine.

Alternative teorier må avvises fordi de bygger på ubeviselige forutsetninger som vi med Bibelen i hånden må avvise som uholdbare. Omtrent slik tror jeg Kristianslunds kritikk av mitt innlegg må forstås.

Powered by Labrador CMS