For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

1 måned - 1 krone Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

Fortsett 👉

Debatt

IKKE SOM FØR: Nils Petter Enstad foreslår «Dyrt og dårlig» som nytt slagord for Posten Norge.

Posten Norge – dyrt og dårlig

Publisert Sist oppdatert

I boka «Det glemte århundre – historier fra 1600-tallet» forteller forfatteren Atle Næss om da Norge fikk sitt eget postvesen. Det vi i dag kjenner som Posten Norge ble etablert i 1647. Den gang var dette en effektiv tjeneste; Atle Næss forteller at på den tiden ville det ta tre dager å få levert et brev fra Kristiania til Skien.

Det klarer ikke Posten Norge i dag. Om brevet i det hele tatt blir levert.

En dagsfersk, personlig opplevelse: For noen dager siden sendte jeg et brev fra Arendal, der jeg bor, til en venn i Oslo, der hun bor. Det var korrekt adresse og korrekt frankering; et frimerke med bilde av dronning Sonja.

Powered by Labrador CMS