Når Jesus snakker om såkornet i lignelsen om såkornet i Lukas 8 snakker han om Guds ord. Ikke penger, skriver Erling Rantrud. Illustrasjonsbilde: Yayimages.com

Pengefrø til pengetrær?

Jeg blir trist av lese om hvordan folk blir lurt til å gi penger i bytte mot velsignelser.

Det er allerede blitt skrevet mye om Tv-pastor Jan Hanvolds og Visjon Norges innsamlingsmetoder. Jeg velger derfor å skrive ganske kort med egne ord og bruker heller litt flere av Bibelens. De skulle tross alt være Hanvolds grunnlag for hans teologi. Les selv og se om det bærer.

Vi kan starte med 2. Korinter 9,6-7. Dette er vers Hanvold tilsynelatende liker.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

6 «Men det sier jeg: Den som sår sparsomt, skal høste sparsomt, og den som sår med velsignelse, skal høste med velsignelse. 7 Enhver skal gi det han har bestemt seg for i sitt hjerte, ikke med ulyst eller av tvang. For Gud elsker en glad giver.

Det kan høres ut som om man skal få massevis av penger, eller gaver, eller helse igjen til seg selv personlig om man bare strør ut litt først. Jo mer, jo mer. Punger du ut, venter det velsignelser. Er det ikke da greit av Hanvold å selge håp om helbredelse på dette grunnlaget?

Hva med å lese litt mer av sammenhengen sitatet er hentet fra? Les gjerne 2. Korinter 8,1-15. Legg særlig merke til vers 13 og 14.

1 Vi vil nå gjøre kjent for dere, søsken, hvor stor nåde Gud har vist menighetene i Makedonia. 2 For i sin nød ble de hardt prøvet, men deres overstrømmende glede og dype fattigdom har gjort dem rike og villige til å gi. 3 De ga etter evne, ja, over evne og frivillig, det kan jeg bevitne. 4 De ba inntrengende om å få bli med på gaven og tjene de hellige sammen med oss. 5 Og de ga ikke bare slik vi håpet, men de ga seg selv, først til Herren og så til oss, slik Gud vil det. 6 Derfor ba vi Titus om å gjøre ferdig den gaven som han allerede hadde begynt på hos dere. 7 Dere har jo overflod av alt: av tro og tale, av kunnskap og iver og av den kjærlighet dere har fra oss. Så må dere også med denne gaven vise deres overflod! 8 Jeg sier ikke dette som en befaling, men jeg nevner de andres iver for å prøve om kjærligheten er ekte hos dere. 9 Dere kjenner vår Herre Jesu Kristi nåde: Enda han var rik, ble han fattig for deres skyld, så dere skulle bli rike ved hans fattigdom. 10 Jeg sier min mening om dette, og det kan være nyttig for dere. Dere begynte så godt i fjor og viste i handling at dere virkelig ville dette. 11 Nå gjelder det å fullføre. Som dere villig gikk i gang, må dere nå villig fullføre, alt etter evne. 12 For når den gode viljen er til stede, skal den verdsettes etter det en har, ikke etter det en ikke har. 13 Det er jo ikke meningen at andre skal få hjelp og dere ha det trangt, men det skal være likhet. 14 Denne gangen har dere overflod og kan hjelpe dem som lider nød. En annen gang har de overflod og kan hjelpe dere når dere lider nød. Da blir det likhet, 15 slik det står skrevet: Den som fikk mye, hadde ingen overflod, og den som fikk lite, led ingen mangel.

Les gjerne 2. Korinter 9,6-7 én gang til.

Altså. Hvis du bryr deg om å hjelpe de av dine venner som lider nød, rent økonomisk og ellers på andre måter, er det større sjanse for at de vil bry seg om å hjelpe deg når du lider nød.

Dette handler mer om medmenneskelighet enn åndelighet. Det handler i alle fall ikke om helbredelse. Man kan ikke, og skal ikke begrunne helbredelse ved hvor mye man gir.

Ingen av medmenneskene våre som ble helbredet av Jesus betalte en eneste krone for det. De hadde ikke noe å gi, men fikk alt. Det er kjernen i evangeliet.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

En liten digresjon til slutt. Når Jesus snakker om såkornet i lignelsen om såkornet i Lukas 8 snakker han om Guds ord. Ikke penger.

Les Lukas 8,11 «Dette er meningen med lignelsen: Såkornet er Guds ord.»

Bli med i debatten!

For å kunne kommentere artikler på DagensDebatt.no - og for å kunne starte nye debatter, må du må være registrert - og innlogget - på Facebook

I tillegg må du registere deg som bruker av DagensDebatt.no. Trykk på «registrer deg» øverst til høyre på denne siden.

Her finner du de enkle debattreglene våre.

-----

TIPS OSS om saker / temaer du vil at vi i Dagen skal skrive om: redaksjonen@dagen.no

Få nyhetsbrev fra Vebjørn Selbekk:
« Hver dag sender jeg deg noen utvalgte saker og debatter som jeg mener at du bør lese! Klikk her for å melde deg på det daglige nyhetsbrevet»

-----

Ukentlig nyhetsbrev: Få noen av de viktigste nyhetssakene og debattene rett i epostkassen. Meld deg på her!

*** Prøv Dagen i 1 måned for bare 1 krone.

* Følg gjerne Dagen på Facebook

Les også
Gud trenger hverken penger, TV-kanaler eller organisasjonerBli med i debatten!
Les også
Judas-stempling kan være lovbrudd
Les også
– Vil ikke kritisere Hanvold
Les også
Det venstreorienterte hyklerietBli med i debatten!