Andrew Medichini, AP Photo/NTB scanpix
Om «denne klippen» i Matt. 16,18
Med henvisning til Matt. 16,18 hevder romerkirken at paven er Peters etterfølger og hyrde for hele kristenheten. Men hva skal vi tenke om en slik bibeltolkning?
Som Simon (Peter) i Matt. 16,16 erklærer at Jesus er Messias, den levende Guds Sønn, proklamerer Jesus i v. 18 at Simon er Peter. Alt ved det første møtet med Jesus fikk Simon dette navnet (Joh. 1), nemlig Kefas, og nå antyder Jesus hva som er meningen med det. Den greske formen Petros er en oversettelse av det aramaiske Kefa (Kefas), som betyr stein eller klippe.
I v. 18 brukes på gresk både hankjønnsordet «Petros», som navn på Simon, og hunkjønnsordet «petra», som betegnelse på klippen som Jesus vil bygge sin menighet på.
Selv om de to orda kunne brukes i samme betydning, er «petros» egentlig stein og «petra» egentlig klippe. Rent bortsett fra om klippen i Matt. 16,18 likevel skulle forstås om personen Peter som bekjenner og forkynner, gir dette stedet selvsagt ikke noe holdepunkt for den forestillingen at verdigheten og funksjonen som kirkens klippe er gått i arv fra Peter til paven.