Om å spise med syndere

Kristne som vil følge Jesu eksempel kan, med god samvittighet, ha fellesskap med mennesker som trenger omvendelse.

Jo­han­n­es Klep­pa hari flere ar­tik­ler skre­vet om del­ta­kel­se i så­kal­te «kjønns­nøy­tra­le bryl­lup». Han er svært kri­tisk. Det kan jeg for­stå. Men jeg sav­ner noen vik­ti­ge ny­an­ser i hans vei­led­ning. Selv ble jeg i etter­kant av Klep­pas førs­te kom­men­tar­ar­tik­kel spurt av Vårt Land om hvor­dan jeg ville for­holdt meg til en in­vi­ta­sjon til «et kjønns­nøy­tralt bryl­lup». Mitt svar lød slik:

«Dette er en kre­ven­de vur­de­ring. Jeg ville nok hatt vans­ker med å delta under en kir­ke­lig mar­ke­ring knyt­tet til et kjønns­nøy­tralt ek­te­skap, men ville opp­levd å være til stede på fes­ten noe enk­le­re. Det er na­tur­lig å tenke at del­ta­kel­se under en guds­tje­nes­te in­ne­bæ­rer en eller annen form for støt­te til en kir­ke­lig mar­ke­ring som bry­ter med Bi­be­len. Sam­ti­dig er det vik­tig å re­spek­te­re en­kelt­per­soners valg, å vise at venn­skap ikke av­hen­ger av enig­het. Jesus var tol­le­re og syn­de­res venn. Det vil jeg også gjer­ne være».

Artikkelen fortsetter under annonsen.

I en kom­men­tar i Dagen 11. juli skri­ver Klep­pa at han har «pro­blem med å for­stå den av­gje­ran­de for­skjel­len nokre gjer på å delta i ei kyr­kje­leg «vig­sel» eller «vel­sig­ning» for eit like­kjøn­na par eller berre på fes­ten».

Jeg på­står ikke at for­skjel­len er av­gjø­ren­de, men vil gjer­ne ut­dy­pe mitt syn. Så langt jeg kan se, har en kris­ten har to ulike hen­syn å ta i møte med men­nes­ker som inn­ret­ter sitt liv i synd - noe inn­gå­el­se av ho­mo­filt sam­liv er et ek­sem­pel på.

Det førs­te hen­sy­net, som Klep­pa ikke be­rø­rer, er vik­tig­he­ten av at krist­ne viser kjær­lig­het til syn­de­re. Mat­teus for­tel­ler at «mange tol­le­re og syn­de­re og spis­te sam­men med Jesus og di­sip­le­ne hans.» (Matt 9,10). Fa­ri­se­er­ne kri­ti­ser­te Jesus for dette, og fikk føl­gen­de svar: «Det er ikke de fris­ke som tren­ger lege, men de som har ondt. Gå bort og lær hva dette betyr: Barm­hjer­tig­het er det jeg vil ha, ikke offer! Jeg er ikke kom­met for å kalle rett­fer­di­ge, men for å kalle syn­de­re» (9,12-13).

Krist­ne som vil følge Jesu ek­sem­pel kan altså, med god sam­vit­tig­het, ha fel­les­skap med men­nes­ker som tren­ger om­ven­del­se. Vi er kalt til å leve midt i en syn­dig ver­den, og pleie venn­skap med de som står uten­for Guds rike.

Det andre hen­sy­net, som Klep­pa vekt­leg­ger, er vik­tig­he­ten av å kalle men­nes­ker til om­ven­del­se. Jesus satte selv­sagt ikke et god­kjen­nings­stem­pel på et ugu­de­lig liv - selv om han spis­te med tol­le­re og syn­de­re. En kris­ten kan hel­ler ikke gi støt­te til den grunn­leg­gen­de om­de­fi­ne­rin­gen av ek­te­ska­pet som en kjønns­nøy­tral «vig­sel» in­ne­bæ­rer, ei hel­ler vel­sig­ne et par som vel­ger en slik sam­livs­form.

En ak­tu­ell tekst i denne sam­men­heng er 2. Joh. 10: «Om noen kom­mer til dere og ikke fører denne læren, da ta ikke imot ham i deres hus og hils ham ikke vel­kom­men!» Vi skal merke oss at opp­ford­rin­gen er mer myn­tet på den som fører en falsk lære (noe et ja til ho­mo­filt sam­liv selv­sagt er et ek­sem­pel på) enn på de som lever i åpen­bar synd.

I til­legg kan vi vise til 1. Kor. 5,11: «Men det jeg skrev til dere, var at dere ikke skul­le ha sam­kvem med noen som kal­ler seg en bror, men er en hor­kar eller penge­grisk eller av­guds­dyr­ker eller bak­ta­ler eller dran­ker eller røver. Et slikt men­nes­ke skal dere ikke en­gang spise sam­men med».

Disse teks­te­ne må bru­kes med var­som­het - og sees i sam­men­heng med ek­sem­pe­let Jesus har vist oss. En­kel­te sek­ter har utvil­somt be­nyt­tet disse teks­te­ne til å be­dri­ve ukris­te­lig ut­fry­sing og ut­stø­ting av men­nes­ker som for­la­ter sek­ten.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

En tolk­nings­nøk­kel er ut­tryk­ket «noen som kal­ler seg en bror, men...» For Pau­lus spør i samme av­snitt: «Hva har vel jeg med å dømme dem som er uten­for?» (1. Kor. 5,12) Po­en­get synes å være: Krist­ne kan ha fel­les­skap med men­nes­ker uten­for me­nig­he­ten, selv om disse lever i strid med kris­ten etikk. Pro­ble­met opp­står når men­nes­ker hører til i me­nig­he­ten, men li­ke­vel fører falsk lære eller lever i åpen­bar synd.

Ut ifra disse ver­se­ne vil jeg si om et «kjønns­nøy­tralt bryl­lup»: Står jeg over­for men­nes­ker som be­kjen­ner troen, men li­ke­vel øns­ker Guds vel­sig­nel­se over sin synd, må jeg som en kris­ten mar­ke­re uenig­het og av­stand. I gitte til­fel­ler kan det også være for­nuf­tig å avstå også fra del­ta­kel­se på fes­ten.

An­ner­le­des blir det med de som ikke be­kjen­ner en ty­de­lig kris­ten tro. Siden Jesus spis­te med tol­le­re og syn­de­re, vil jeg ikke holde meg borte fra ven­ner som iføl­ge Bi­be­len lever ty­de­lig i strid med Guds bud.

Espen Ottosen

Informasjonsleder i Misjonssambandet

Les også
USAs homofile får flere rettigheter
Les også
Homofile «bryllaup» og gjesterollen
Les også
Forbønnshandling for homofilt par skaper stridForbønn for homofile