INKLUSIV: Jeg har som Nordhaug noen ganger kjent meg dratt mot en mer inklusiv tenkning, skriver Egil Sjaastad i dette svaret til biskopen (bildet).
Håkon Mosvold Larsen, NTB scanpix
Nordhaug og frelsen fra fortapelsen
Som respons på Nordhaugs svar til meg, vil jeg utdype de momentene jeg anførte i mitt første innlegg.
Nordhaug har rett i at spørsmålet om fortapelsen er mye mer enn et tankeproblem. Det slår igjennom direkte og indirekte mange steder i NT. Apostelen Paulus kjente en dyp smerte, særlig når han tenkte på jødene.
Smerten avspeiles i uttrykket: At de må bli frelst. «… jeg har en stor sorg og en stadig nød i mitt hjerte» (Rom 9,2). «Brødre, mitt hjertes ønske og min bønn til Gud for dem er at de må bli frelst» (10,1).
I fortsettelsen i Rom 10 utvides perspektivet mot de unådde folkeslagene. Også der er smerten påtagelig. Etter å ha understreket troen på – og bekjennelsen til – Jesus som forutsetning for å bli frelst (v.9–10), kommer en rekke retoriske spørsmål.