For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold vi publiserer

☀️ SOMMERKAMPANJE 1 krone, ut august Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

Fortsett 👉

INKLUSIV: Jeg har som Nordhaug noen ganger kjent meg dratt mot en mer inklusiv tenkning, skriver Egil Sjaastad i dette svaret til biskopen (bildet).

Nordhaug og frelsen fra fortapelsen

Som respons på Nordhaugs svar til meg, vil jeg utdype de momentene jeg anførte i mitt første innlegg.

Publisert Sist oppdatert

Nordhaug har rett i at spørsmålet om fortapelsen er mye mer enn et tankeproblem. Det slår igjennom direkte og indirekte mange steder i NT. Apostelen Paulus kjente en dyp smerte, særlig når han tenkte på jødene.

Smerten avspeiles i uttrykket: At de må bli frelst. «… jeg har en stor sorg og en stadig nød i mitt hjerte» (Rom 9,2). «Brødre, mitt hjertes ønske og min bønn til Gud for dem er at de må bli frelst» (10,1).

I fortsettelsen i Rom 10 utvides perspektivet mot de unådde folkeslagene. Også der er smerten påtagelig. Etter å ha understreket troen på – og bekjennelsen til – Jesus som forutsetning for å bli frelst (v.9–10), kommer en rekke retoriske spørsmål.

Powered by Labrador CMS