| Debatt
Luthersk selvsekularisering
UFRIVILLIG TVANG: Kristne har vansker med å gjennomskue den moderne liberale statens tvetydige styring av samfunnet, skriver Bernt T. Oftestad.
Herman Frantzen
«Toregimentslæren er et av de selvsekulariserende trekkene ved reformasjonen. Det er altså en teologisk legitimering av en sekulær stat. » Jeg har hentet påstanden fra en artikkel av Åste Skard Dokka (VL 17.09.2025). Den utløste noe debatt på internett. Men den konkrete reformasjonshistorien var ikke noe tema.
Jeg er enig med Dokka. Reformasjonen ble selvsekulariserende. Ikke på grunn av toregimentslæren, men fordi konflikten om Luthers lære utspilte seg innen rammen av Det tysk-romerske keiserrike, som var katolsk og derfor forpliktet til å bevare rikets enhet i katolsk tro, lære, liv og kult. Det ga nærhet mellom keiser og pave. Reformasjonens frigjøring fra denne politisk-religiøse rammen skjedde ved sekularisering.
Den lutherske reformasjonen søkte å bli akseptert som teologisk-kirkelig legitim innen det tyske keiserriket. Det lyktes ikke under riksdagen i Augsburg i 1530 eller senere. Dokumentet som de reformatoriske riksstender la fram for å oppnå legitimitet, Confessio Augustana, ble avvist av keiseren.