For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

1 måned - 1 krone Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

Fortsett 👉

| Debatt

Luthersk og katolsk helgenforståelse

MARIA: Når det gjelder Maria, er det altså ikke bare tale om jordisk hjelp, men også himmelsk, skriver Kr. Edvard Skaar.
Publisert

Læren om rettferdiggjørelsen står sentralt i den luthersk-katolske samtalen om frelsen. Men jeg mener at blant annet læren om helgener også er viktig i denne forbindelse. Er det bare uenighet når det gjelder dette forhold, eller er det kanskje også noe som kan få betydning for denne samtalen mellom de to kirkene?

Katolikkene i Norge sier at de bare ber helgenene om deres forbønn, og ikke hjelp til ulike forhold. Men dette stemmer ikke. I hvert fall hvis vi skal holde oss til deres salmebok Lov Herren. Her finnes det mange salmer med klare bønner om Maria og helgeners hjelp. Til Maria bes det: «La våre hjerter og legemer være rene» (nr. 564);» «oppreis ditt (dvs. Marias) folk» (nr. 545); «Skjenk oss himmelens goder» (nr. 571); «dekk oss med din kappe smukt» (nr. 571); «før oss over dødsflodens vover» (nr. 573) og flere. 

Det bes også om andre helgeners hjelp for eksempel nr. 593 og nr. 600. Når det gjelder Maria, er det altså ikke bare tale om jordisk hjelp, men også himmelsk. Dermed synes jeg at det er nødvendig å trekke inn den katolske helgenforståelsen når det er gjelder frelsesspørsmålet mellom disse kirkesamfunnene.

Powered by Labrador CMS