Debatt
TAKK: Dersom en begynner å takke, retter en sine tanker mot det som er positivt og av verdi, skriver Odd Haugstad.
Adobe Stock
Kongeveien til tilfredshet går via takknemlighet
Det viser seg at positive holdninger slik som takknemlighet og ros er både relasjonsfremmende og helsebringende. John Gottman sier at takknemlighet og ros også er et botemidler mot kritikk og forakt. Dersom en skal starte med å utvikle tilfredshet, bør en som nevnt, forstå at tilfredshet ikke har noe med ytre forhold å gjøre. Tilfeldighet er en holdning en har i større eller mindre grad.
Jeg vil påstå at kongeveien til tilfredshet går via takknemlighet. Takknemlighet oppnår vi rett og slett ved å takke. Dersom en begynner å takke, retter en sine tanker mot det som er positivt og av verdi. Det som er interessant, er at å takke er en verbalspråklig handling.
Aron Becks kognitive psykologiske modell for atferdsendring, går ut på å synkronisere visjoner med praktiske handlinger. Da vil gamle vaner endre seg sakte, men sikkert. Når vi handler ut fra en positiv visjon, beveger vi oss av sted og destruktive vaner endres på sikt. Det er med andre ord ikke nok med å tenke hvor vi skal, vi må starte med å bevege oss mot målet. Handlingen i denne forbindelse består i å takke.