| Debatt
Kirkens nye fundamentalister
SIKKER: I møte med Hegstad og Sandaker-Nielsens retorikk er jeg ikke i tvil: Dette er fundamentalisme, skriver Håkon Sunde Pedersen.
Hans Christian Bergsjø
Etter å ha levd et liv i den konservative lavkirkeligheten, tror jeg at jeg er i stand til å gjenkjenne en fundamentalistisk tenkning og retorikk. Jeg kjenner logikken og mekanismene. Jeg gjenkjenner lusa på gangen, så å si. I møte med Hegstad og Sandaker-Nielsens retorikk er jeg ikke i tvil: Dette er fundamentalisme.
Definisjonsmakt
Fundamentalisten trenger definisjonsmakt som gjør virkeligheten entydig, og som gir direkte tilgang på den faktiske og egentlige meningen. Dette har Hegstad og Sandaker-Nilsen.