For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold vi publiserer

☀️ 1 krone for 1 måned Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

Fortsett 👉

Er ikke situasjonen i menighetene i Pergamum og Tyatira overførbar på spørsmålet som nå er oppe til debatt? Er det ikke det samme Hallaråker forsøker å gjøre som Jesus anklager menighetslederne for? Han sier seg uenig i flertallssynet på liturgi for likekjønnede, men finner det likevel akseptabelt ut fra en realitetsorientering at to syn lever side ved side. Hva er forskjellen fra år 90 i Lilleasia og år 2015 i Norge, spør Endre Stene. På bildet ser vi Karl Johan Hallaråker. Foto: Dagen arkiv

Kan du forklare, Hallaråker?

Det var med stor skuffelse jeg leste at et samlet bispekollegium nå tar til orde for at det vedtas en ny liturgi for vigsel av likekjønnede. Men det var med sjokk og vantro at Karl Johan Hallaråker nå støtter det samme.

Publisert Sist oppdatert

Jesus sendte en gang et brev med sin budbærer Johannes til menighetene i Pergamum og Tyatira (Joh. åp. 2 12-29). Han hadde mye positivt å si om begge. Likevel måtte Jesus kalle dem til omvendelse.

Årsaken var at de hadde godtatt at vranglærere fikk lov å forkynne et budskap i menighetene som tillot hor og avgudsdyrkelse.

Menighetslederne og tydeligvis brorparten av menighetens medlemmer sto selv for et «klassisk syn», og var ikke enig i denne vranglæren. Men de «tålte» likevel at personer forkynte det som de egentlig mente var vranglære.

Powered by Labrador CMS