Jarle Haugland er daglig leder i Familie og Medier.

Jesus gjør at kristendommen kan kritiseres

«Nordmenn mener det er mer akseptabelt å være negativ til kristendommen enn islam. Det skyldes neppe innholdet i de to religionene», skriver Ingunn Økland i Aftenposten. Jeg tror hun tar feil.

Institutt for samfunnsforskning lanserte nylig rapporten «Status for ytringsfrihet i Norge», der det blant annet går frem at flere nordmenn synes det er greit å snakke nedsettende om kristne enn muslimer. I en kronikk i Aftenposten hevder kommentator Ingunn Økland at nordmenn ikke snakker mindre negativt om islam på grunn av en større sympati for ideologien, men at det derimot er et resultat av høflighet og ubehag. Her tror jeg hun observerer korrekt.

Men så skriver hun: «Det medfører ingen fare å kritisere kirken, mens karikaturstriden lærte Norden en lekse om viljen til vold blant religiøst fornærmede.» Hvis dette stemmer, må man spørre om hvorfor det er slik. Økland hevder at grunnen til at kirken ikke møter motstand med vold, er at kristendommen er blitt modernisert. Og det er her jeg mener hun tar feil. Vi må grave dypere og finne årsaken i kristendommens sentrale budskap, som forteller om Gud som ble menneske, gav avkall på makt og posisjon, bøyde seg ned, ble spottet og pisket og gav sitt liv på datidens mest fornedrende måte: korsdøden. Uten å gjøre motstand.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Og Bibelen utfordrer kristne til å følge i Jesu fotspor: «Vis det samme sinnelag som Kristus Jesus», skriver Paulus. Peter følger opp: «Å finne seg i uforskyldte lidelser fordi en er bundet til Gud i sin samvittighet, det er godt i Guds øyne.» Og han fortsetter med å peke på Jesus som vårt forbilde: «Han skjelte ikke igjen når han ble utskjelt, han truet ikke når han led, men overlot sin sak til ham som dømmer rettferdig.»

Så skal en dessverre ikke lete lenge i kirkehistorien for å finne at det ikke alltid er samsvar mellom liv og lære. Ikke minst når kirkelivet blandes sammen med verdslig makt. Da har vi altfor ofte opplevd at makt korrumperer, og at motstand ikke møtes med Jesu sinnelag, men med kamp for å beholde posisjoner og privilegier. Samtidig forteller kristentroens kjerne – og hovedlinjene i kirkehistorien – noe annet: Dypest sett er det hos Jesus vi finner årsaken til at kristentroen ikke er farlig å omtale negativt. Ikke fordi kristentroen er blitt så modernisert at den er blitt ufarlig.

Les også
En virkelig god nabo
Les også
Frelst og fasjonabel
Les også
Klar for det store øyeblikketSteffen Hagen