Islam er misjonerende og langt fra tolerant

I anledning St Olavsdagene i Trondheim i fjor intervjuet Adresseavisen flere personer i et TV-program kalt Konvertert. På slutten av programmet fikk Linda Noor, leder i Minotenk, spørsmål fra journalist Aagot Opheim om hva islam står for. Hun sa da at islam tradisjonelt står for toleranse, og at religionen ikke er misjonerende.

Det stemmer da ikke med alt vi har lest om hva muslimer gjør med dem som forlater religionen? Men journalist Opheim kom ikke med noe oppfølgingsspørsmål, dessverre.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

La oss se på noen oppslag om islam i ulike media. I en artikkel i magasinet Israel Idag/Israel Today nr. 3-2021 står det om kristen vekkelse i Algerie, men også dette: «Algerie er blant de verste overgriperne når det gjelder undertrykking av religiøs frihet for kristne.»

Bladet har intervju med Angie Saad, en stolt algerier og tidligere muslim som er kommet til tro på Jesus.

Hun sier: – Den muslimske invasjonen forandret det kulturelle og religiøse bildet av Nord-Afrika, og tvang berberne til å akseptere islam etter grufulle kriger og tunge skatter, som erobrerne la på den lokale befolkningen. Da franskmennene kom, vendte den religiøse friheten tilbake til Algerie, både for kristne, muslimer og jøder. Men den friheten tok brått slutt da Algerie oppnådde frihet fra Frankrike i 1962. Det førte til masseutvandring av jøder og kristne, ifølge Angie Saad.

– Vi møter også mange hindringer. Som nevnt har de fleste algeriske kristne i dag konvertert fra islam. Og ifølge loven som bygger på sharialover, er de dermed frafalne og kan straffes etter loven.

Hun sier noen står fram med sin kristne tro på Jesus, mens andre skjuler det av forskjellige grunner, særlig av frykt for å bli forfulgt. – Mange kristne er blitt arrestert, fengslet og deportert for å ha brutt den nye loven.

Magasinet har også noe om situasjonen i Egypt. Der har mer enn 100.000 kristne forlatt landet etter at Mubaraks regime falt i 2011. – Stadig flere reiser ut, mens den islamske terrorismen tiltar … I Egypt lever kristne i dag som annenklasses borgere.

En artikkel i bladet Bibelgaven som Det Norske Bibelselskap utgir, er viet forfølgelse av kristne. Bladet skriver at konvertitter som går fra islam til kristendom er en særlig utsatt gruppe.

I Vårt Land 10.9.20 skrev imam Basel Kadem følgende: «Den mest utbredte meningen blant muslimske rettslærde er at blasfemi skal straffes med døden.» Informasjonsleder i Stefanusalliansen, Johannes Morken, skrev dette i et innlegg om den kristne pakistaneren Asif Pervaiz: Hans arbeidskollegaer ville han skulle konvertere til muslimenes Allah, noe han nektet. Så ble mobilen hans borte og det ble påstått at Asif hadde sendt meldinger med fornærmelse av profeten Muhammed. Nå er han dømt til døden. Det siste er det verste, men historien er et eksempel på at den kristne Asif ikke fikk være i fred med sin kristne tro. 26 kristne er for tiden fengslet i Pakistan for påstått blasfemi.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Jeg undrer meg fortsatt over hvordan Linda Noor kunne si det hun sa på TV når dette er virkeligheten.

Jeg kontaktet henne og sa jeg gjerne tar med en kommentar fra henne til slutt her. Det har hun ikke ønsket, men sendte meg en e-bok om islam.

P.S. Adresseavisen sa nei til å trykke innlegget.