For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

1 måned - 1 krone Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

Fortsett 👉

Debatt

LOKALT: Mange ideelle har sterk forankring i lokalmiljøet og adresserer direkte behov med spesifikke målgrupper, skriver Stephen Sirris.

Ideelle velferdsaktører må synliggjøre sin merverdi

Ideelle velferdstjenester vokser mens ideelle aktørers merverdi debatteres. Hvis de ideelle skal ha forhåpninger om særbehandling, må de tydeliggjøre sin merverdi og sitt samfunnsbidrag.

Publisert Sist oppdatert

I Norge ivaretas 20 prosent av velferdstjenestene av ideelle eller kommersielle aktører. Avkommersialiseringsutvalget, nedsatt av Støre-regjeringen, utreder utfasing av kommersielle og påpeker behovet for tydeligere definisjoner av ideelle aktører.

Ideelle organisasjoner har et sosialt formål og betaler ikke utbytte til eierne, i motsetning til kommersielle. Ideelle utgjør en variert gruppe fra store diakonale stiftelser til små sosiale entreprenører. Fellesnevneren i mangfoldet er sosial verdi, å forbedre menneskelige kår. Sosial verdi kan måles på ulike måter og betegner aktiviteter som skaper verdier eller effekten av slike aktiviteter.

Ideelle presenterer seg som særlig gode organisasjoner. De gir mat til sultne, kjemper for sosial rettferdighet, redder planeten, gir husvære til hjemløse og tjener lokalsamfunnet.

Powered by Labrador CMS