Debatt
JESU GJENKOMST: «Ødeleggeren» som «skal (…) komme» er noe som tidsmessig skal følge etter Messias' opptreden på historiens scene, skriver Axel Saxe.
Adobe Stock
Hvem er «ødeleggeren» i Daniels bok 9,27?
Takk til Odd Sverre Hove for hans gjennomgang av teksten for sjette søndag i åpenbaringstiden i Dagen 4/2. Undertegnede er enig med Hove i det grunnleggende synet på Markus-versjonen av Jesu endetidstale (Mark 13), slik han formulerer det i denne tekstgjennomgangen:
«På den ene siden svarer altså Jesus på et konkret spørsmål etter tegn foran tempelets fall. Det skjedde som kjent i det som romerne kalte 'Den store jødiske krigen' år 66–70 e.Kr. Men på den andre siden har tegnene Jesus skildrer, samtidig karakter av å gå langt ut over bare dette tidsperspektivet, helt fram til trengselstiden foran Jesu gjenkomst.»
Men når Hove da i fortsettelsen sier, at uttrykket «ødeleggelsens styggedom» i Mark 13,14: «hos Daniel brukes...» om en tyrann som regnes som det gammeltestamentlige forbildet på Antikrist– det vil si Antiokus IV Epifanes – og i den forbindelse ikke bare viser til Dan 11,31 og 12,11, men også til Dan 9,27, så må jeg protestere.