Illustrasjonsbilde: Berit Roald / NTB scanpix

Hva lærer Frelsesarmeen?

Som tilhørig i Frelsesarmeen begynner jeg å få kalde føtter, for hva lærer egentlig Frelsesarmeen?

Da menigheten jeg tidligere var medlem av, ble nedlagt, valset jeg litt rundt for å lete etter ny menighet.

Valget falt på Frelsesarmeen. På overflaten virket alt greit. Jeg gikk på kurs for å lære mer om hva Frelsesarmeen sto for.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Etter endt kurs, satt jeg igjen med inntrykk av at Frelsesarmeen hadde en lære og et bibelsyn som stemte overens med mitt eget teologiske ståsted. Jeg valgte derfor å bli tilhørig.

Etter som tiden gikk, ble føttene mine kaldere og kaldere. Frelsesarmeen (FA) var så mye mer enn det jeg lærte på kurset. I ettertid har jeg lurt på om jeg ikke fulgte godt nok med i timene. De andre deltakerne forsvant så snart kurset var ferdig, og har siden ikke satt sine bein innenfor dørene til Frelsesarmeen.

Å gå på leting etter enda en ny menighet orker jeg ikke. Spørsmålet er bare om jeg orker å fortsette å være tilknyttet en menighet med en lære og et bibelsyn som jeg litt etter litt har oppdaget er på kollisjonskurs med det som oppfattes som vanlig kristendom.

På side 301 i boka, HÅNDBOK I TROSLÆRE , – FRELSESARMEEN (2013) kan en lese: «Tidlig i vår historie ble Frelsesarmeen ledet av Gud til ikke å benytte de enkelte sakramentene: dåp og Herrens måltid, eller nattverd».

Dersom denne «Gudsledelsen» i FAs tidlige historie er årsaken til at FA som trossamfunn i 2017 (FA i Norge ble registrert som trossamfunn i 2005) avviser å praktisere dåp og nattverd, tillater jeg med å stille spørsmål ved hele «Gudsledelsen»

Dette fordi denne spesielle «Gudsledelsen» står i strid med den første av FAs elleve læresetninger/trosartikler: « Vi tror Det gamle og Det nye testamente i Bibelen er inspirert av Gud og at bare de gir den guddommelige rettesnor for kristen tro, liv og lære.

En FA leder har forklart at hovedgrunnene til at Frelsesarmeen sluttet (i William Booths tid) å praktisere sakramentene var at det ble oppfattet som kirkesplittende. Det ble faktisk tatt en “pause”, som har vart til vår tid.

Det kan synes merkelig at «Gudsledelsen» og Willian Booths(1829 – 1912) og hans tilhengeres påstand om kirkesplittelse på 1800 tallet er tillagt høyere autoritet enn Jesus egen befaling.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Matteus gjengir det siste Jesus sa før sin himmelfart: «Jeg har fått all makt i himmelen og på jorden. Gå derfor og gjør alle folkeslag til disipler: Døp dem til Faderens og Sønnens og Den hellige ånds navn 2og lær dem å holde alt det jeg har befalt dere. Og se, jeg er med dere alle dager inntil verdens ende.Også Markus velger å sitere Jesu siste befaling: «Gå ut i hele verden og forkynn evangeliet for alt som Gud har skapt! Den som tror og blir døpt, skal bli frelstDet er lett å bli ledet til å tro at Frelsesarmeen lære hører inn under begrepet «klassisk kristendomsforståelse»

Når felleskristne møter arrangeres, blir Frelsesarmeen tatt med på lik linje med andre lokale kristne kirker og organisasjoner i nærområdet. MEN, hva lærer FA? En side er hva og hvordan de velger å markedsfører seg, en annen side er hva de ikke velger å si noe om.

Sterke ord, ja! For sterke ord, tja?

Etter flere år som tilhørig blir jeg mer og mer usikker, det er noe som ikke stemmer.

Ulv i fåreklær? Definitivt ingen påstand fra min side, bare et spørsmål.

Bli med i debatten!

For å kunne kommentere artikler på DagensDebatt.no - og for å kunne starte nye debatter, må du må være registrert - og innlogget - på Facebook

I tillegg må du registere deg som bruker av DagensDebatt.no. Trykk på «registrer deg» øverst til høyre på denne siden.

Her finner du de enkle debattreglene våre.

-----

TIPS OSS om saker / temaer du vil at vi i Dagen skal skrive om: redaksjonen@dagen.no

Få nyhetsbrev fra Vebjørn Selbekk:
« Hver dag sender jeg deg noen utvalgte saker og debatter som jeg mener at du bør lese! Klikk her for å melde deg på det daglige nyhetsbrevet»

-----

Ukentlig nyhetsbrev: Få noen av de viktigste nyhetssakene og debattene rett i epostkassen. Meld deg på her!

*** Prøv Dagen i 1 måned for bare 1 krone.

* Følg gjerne Dagen på Facebook