Friskolenes mulige betydning

Etab­le­ring og styr­king av krist­ne grunn­sko­ler er en av våre vik­tigs­te opp­ga­ver i vår tid.

Det er spen­nen­de å lese ulike syns­punk­ter om krist­ne fri­sko­ler, spe­si­elt en­ga­sje­men­tet om grunn­sko­le­ne. Jeg til­hø­rer de som mener at etab­le­ring og styr­king av krist­ne grunn­sko­ler, det vil si bar­ne- og ung­doms­sko­ler, er en av våre vik­tigs­te opp­ga­ver i vår tid, for å bygge Guds rike og for å bygge sam­fun­net.

Ar­gu­men­te­ne fra de som er mer re­ser­ver­te i for­hold til krist­ne sko­ler, må tas på alvor. Krist­ne ad­va­res mot å iso­le­re seg og å trek­ke seg ut av det som skjer i lo­kal­sam­fun­net. Krist­ne opp­munt­res til å gå inn i den of­fent­li­ge sko­len som læ­re­re og å være en­ga­sjer­te krist­ne der de bor. Kris­ten opp­læ­ring bør sær­lig skje i hjem­met og i den krist­ne for­sam­lin­gen, mener disse.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

For meg veier ar­gu­men­te­ne for sat­sing på krist­ne grunn­sko­ler tyng­re. Jeg vil nevne noen:

1. Fri­sko­le­ne i Norge har ei stolt 100-årig his­to­rie. Målet var ikke å iso­le­re de krist­ne, men målet for de «beste» fri­skole­ideo­lo­ge­ne var å gjen­krist­ne lan­det. Nøden og be­ho­vet er stør­re i dag.

2. Krist­ne grunn­sko­ler skal gi hjem­me­ne og me­nig­he­ten hjelp til kris­ten, hel­het­lig opp­læ­ring. Hver­da­gen for fa­mi­li­en er hek­tisk. En stor del av bar­nets liv fore­går på sko­len. Treng­te den krist­ne fa­mi­li­en hjelp fra sko­len tid­li­ge­re, trengs det langt mere i dag.

3. Krist­ne grunn­sko­ler skal være gode sko­ler, fag­lig og miljø­mes­si­ge. De ska­per re­spekt, til­lit og nys­gjer­rig­het hos ei langt stør­re grup­pe av verdi­sø­ken­de men­nes­ker. Svært mange for­eld­re er takk­nem­li­ge for at den krist­ne sko­len gir en opp­føl­ging av bar­net de ikke hadde møtt i den of­fent­li­ge sko­len.

4. Åpne, ty­de­li­ge krist­ne grunn­sko­ler er mi­sjons­stra­te­gis­ke. Sko­len gir ei varig kon­takt­fla­te med mange barn og fa­mi­li­er som en el­lers ikke når i kirke og bede­hus. Skole­ei­er kan ut­nyt­te dette på en god måte med vi­de­re in­vi­ta­sjon til kirke og for­sam­ling.

5. Den nors­ke RLE-sko­len i dag er ikke den samme som den nors­ke sko­len for 10, 20 eller 30 år siden. KFF-le­de­ren kal­ler den ag­nos­tisk. Vi har ennå ikke fullt ut høs­tet fruk­te­ne av dette når det gjel­der opp­løs­ning av ab­so­lut­te ver­di­er. En ny ge­ne­ra­sjon må få om­fat­ten­de hjelp til krist­ning av tanke, hjer­te og liv.

6. Jeg synes ikke det er rett at det er de mins­te barna som skal «ofres til ul­ve­ne». Det er godt at noen tryg­ge, krist­ne for­eld­re vil stå med sine barn i en tøff hver­dag og være fri­mo­di­ge mi­sjo­næ­rer. Men jeg tror svært mange av barna vil pre­ges av det rå­den­de mil­jø­et med en svek­ket verdi­be­visst­het på mange plan.

7. Vi skal være takk­nem­li­ge for at vi tross alt under skif­ten­de re­gje­rin­ger har hatt mu­lig­he­ter til etab­le­ring av ty­de­li­ge «livs­syns­sko­ler». Mu­lig­he­te­ne vi har i dag må vi ikke la gå fra oss.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Thor Fremmegård

rektor Fjellheim bibelskole

Les også
Flyttet for å gå på kristen friskoleKristne friskoler i Norge
Les også
Frykter kristenboble for barnKristne privatskoler
Les også
- Flere burde sende barna til kristne skolerNi nye skoler
Les også
Ja til flere friskoler