For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold vi publiserer

☀️ SOMMERKAMPANJE 1 krone, ut august Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

Fortsett 👉

DÅP: Da jeg ble oppmerksom på at vi har historiske kilder som sier at oldebarn, og kanskje barnebarn, av de første kristne foretok dåp av barn, med et klart frelsesbudskap tilknyttet dåpen, måtte jeg gjøre noen nye vurderinger av hvordan jeg leste om dåpen i Skriften, skriver Thomas Erlandsen.

Frelse og dåp - eller frelse i dåp?

Det var først da jeg opplevde en eksistensiell angst som tok bekjennelsen fra meg at det ble personlig. For hva skjer når den personlige trosbekjennelsen trekkes under beina dine, uten at du får gjort noe med det? Først da forsto jeg at om frelsen er avhengig av min bekjennelse, ja, da er jeg virkelig fortapt, skriver Thomas Erlandsen.

Publisert Sist oppdatert

Selve tanken på å fornekte dåpen til de fleste kristne mennesker fra det 3. århundre og frem til det 20. århundre som dåp, ble bare ikke riktig for meg.

Å påstå at omtrent alle kirkefedre og åndelige ledere i omtrent hele kirkens historie og at alle barne- og bestenkingsdøpte i dag ikke er døpt, opplevdes smertefullt.

Da jeg ble oppmerksom på at vi har historiske kilder som sier at oldebarn, og kanskje barnebarn, av de første kristne foretok dåp av barn, med et klart frelsesbudskap tilknyttet dåpen, måtte jeg gjøre noen nye vurderinger av hvordan jeg leste om dåpen i Skriften. (Furguson, Everett 2009: Baptism in the Early Church - History, Theology, and Liturgy in the First.)

Powered by Labrador CMS