Eutanasi og behandlings-begrensning

Selv garvede klinikere kan gjøre seg skyldig i slikt, noe oppslaget viser. Overlege Stein Husebø viser til «forskjellen mellom aktiv og passiv eutanasi», og tilsvarende snakker mange om «aktiv og passiv dødshjelp». Men i artikkelen fraråder vi nettopp bruk av disse begrepene.

Vi er glade for at Dagen 9.12. om­ta­ler vår un­der­sø­kel­se om lege­stu­den­ters hold­nin­ger til eu­ta­na­si og lege­as­sis­tert selv­mord. Et vik­tig for­mål med ar­tik­ke­len vi skrev i Tids­skrift for Den nors­ke lege­for­ening, var å opp­kla­re be­greps­for­vir­ring og hyp­pi­ge mis­for­stå­el­ser om medi­sinsk be­hand­ling ved li­vets slutt.

Selv gar­ve­de kli­ni­ke­re kan gjøre seg skyl­dig i slikt, noe opp­sla­get viser. Over­lege Stein Huse­bø viser til «for­skjel­len mel­lom aktiv og pas­siv eu­ta­na­si», og til­sva­ren­de snak­ker mange om «aktiv og pas­siv døds­hjelp». Men i ar­tik­ke­len fra­rå­der vi nett­opp bruk av disse be­gre­pe­ne. I ste­det bør man se til ne­der­landsk be­greps­bruk, som i dag også er den in­ter­na­sjo­nalt etab­ler­te stan­dar­den, og da er ter­mi­no­lo­gi­en «eu­ta­na­si», samt «lege­as­sis­tert selv­mord». Noe skil­le mel­lom «aktiv» og «pas­siv» eu­ta­na­si fin­nes ikke i Ne­der­land - som har prak­ti­sert eu­ta­na­si siden 1973; altså i 40 år.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

I tråd med denne opp­fat­nin­gen de­fi­ner­te vi eu­ta­na­si som «leges in­ten­der­te (til­sik­te­de) drap på en per­son ved å in­ji­se­re medi­ka­men­ter, på per­sonens fri­vil­li­ge og kom­pe­ten­te fore­spør­sel», og lege­as­sis­tert selv­mord som «en leges in­ten­der­te hjelp til en per­son i den­nes selv­mord, ved å skaf­fe til veie medi­ka­men­ter som per­sonen kan innta selv, på per­sonens fri­vil­li­ge og kom­pe­ten­te fore­spør­sel». Det var disse de­fi­ni­sjo­ne­ne medi­sin­stu­den­te­ne fikk seg fore­lagt.

Det andre helt sen­tra­le be­gre­pet er «be­hand­lings­be­grens­ning». Dette betyr å av­slut­te eller ikke star­te po­ten­si­elt livs­for­len­gen­de be­hand­ling hos dø­en­de. Kli­nisk, ju­ri­disk og etisk er dette noe helt annet enn eu­ta­na­si, både i Ne­der­land og i Norge: Be­hand­lings­be­grens­ning gjø­res for å spare pa­si­en­ten for ufor­holds­mes­sig store pla­ger ved li­vets slutt, og drei­er seg så­le­des slett ikke om å ta livet av pa­si­en­ten. Mens eu­ta­na­si er for­budt og knapt fore­kom­mer i Norge, er be­hand­lings­be­grens­ning en nor­mal, dag­lig fore­te­el­se ved nors­ke syke­hus.

Huse­bø ut­ta­ler også at «det har vært lig­nen­de un­der­sø­kel­ser tid­li­ge­re. En del usik­ker­het lig­ger i at mange ten­ker at aktiv eu­ta­na­si er å av­slut­te be­hand­ling og la en dø­en­de pa­si­ent dø. De er ikke klar over for­skjel­len på aktiv og pas­siv eu­ta­na­si». I ar­tik­ke­len kri­ti­se­rer vi «lig­nen­de un­der­sø­kel­ser» nett­opp for å til­slø­re slike skille­lin­jer, og medi­sin­stu­den­te­ne som del­tok i vår un­der­sø­kel­se var, via våre meget de­tal­jer­te de­fi­ni­sjo­ner gjen­gitt oven­for, full­sten­dig klar over for­skjel­len mel­lom å drepe og å la dø. De viss­te der­igjen­nom også ut­mer­ket godt at det ikke er noe som heter «pas­siv» eu­ta­na­si.

Begge deler er en styr­ke ved vår un­der­sø­kel­se, og det burde Huse­bø ha kom­men­tert og bi­falt, i ste­det for å snak­ke om gamle un­der­sø­kel­ser av tvil­som verdi. Den usik­ker­het han viser til, angår der­for ikke vår un­der­sø­kel­se.

Trans­plan­ta­sjons­ki­rurg pro­fes­sor Odd Geiran ut­ta­ler at «Gren­sen er li­ke­vel fly­ten­de mel­lom lind­ren­de be­hand­ling når livet er i slutt­fa­sen og det å ak­tivt be­stem­me at et med­men­nes­ke nå har et så yn­ke­lig liv at noen skal skyve dette men­nes­ket ut av livet». Det er po­si­tivt galt; gren­sen er ab­so­lutt. Det er, både i Ne­der­land og Norge, him­mel­vid kli­nisk og ju­ri­disk for­skjell på å gi medi­si­ner for å lind­re plag­som­me sym­pto­mer, og det å gi medi­si­ner for ta pa­si­en­tens liv.

I det førs­te til­fel­let har man en be­hand­lings­in­ten­sjon, i det andre en draps­in­ten­sjon. Først­nevn­te står fast selv om man i sjeld­ne til­fel­ler skul­le «tippe pa­si­en­ten over» med medi­si­ne­rin­gen like før han ville dødd uan­sett; da er et mar­gi­nalt kor­te­re liv en bi­virk­ning av god og om­sorgs­full lind­ring. Ved eu­ta­na­si er tid­lig død aldri en bi­virk­ning; det er selve virk­nin­gen.

En ut­bredt mis­for­stå­el­se hos både leger og lek­folk er at lind­ren­de be­hand­ling, i form av for ek­sem­pel mor­fin og be­ro­li­gen­de medi­ka­men­ter, kan frem­skyn­de døden. Men flere stu­di­er har vist at det ikke er fare for dette når medi­si­ne­ne gis etter mo­der­ne ret­nings­lin­jer. Tvert i mot viste en nylig pub­li­sert gjen­nom­gang av forsk­nin­gen at livet of­te­re for­len­ges med slik be­hand­ling.

En kul­tur for til­bake­hol­den­het ved sym­ptom­lind­ring er der­imot far­lig: Den har dess­ver­re ført til at mange pa­si­en­ter, tra­gisk og helt unød­ven­dig, har måt­tet opp­le­ve sterk li­del­se ved li­vets slutt. Slik un­der­be­hand­ling kan i ver­ste fall få en­kel­te til å be om eu­ta­na­si.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Les også
Frykter aktiv dødshjelp blir innført ved en glippLiberalisering av dødshjelp
Les også
- Trekker prinsipper for langt
Les også
Debatt om aktiv dødshjelp i Stortinget
Les også
Legestudenter sier nei til aktiv dødshjelpMedisinstudentene om aktiv dødshjelp