En privatsak?

DEBATT: Med in­di­vi­dua­lis­men har sta­dig mer blitt en pri­vat­sak, også vår tro. Den har ingen andre noe med, skriver Knut Sand Bakken.

Med in­di­vi­dua­lis­men har sta­dig mer blitt en pri­vat­sak, også vår tro. Den har ingen andre noe med.

Hvor­for gå i kirke eller til guds­tje­nes­te når jeg kan sitte hjem­me og dyrke min pri­va­te tro? Denne tenden­sen med pri­vatre­li­gion fal­ler inn i da­gens tenk­ning og in­di­vi­dua­lis­me, hvor tren­den er at vi skal klare oss selv.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

«Jeg skal ikke pre­kes til. Jeg kan tenke selv», sa en yngre mann. Mange ten­ker som ham. Og be­søks­tal­let i kir­ker og bede­hus fra Nord­kapp til Lin­des­nes har i flere år vist en ne­ga­tiv trend!

Jeg opp­le­ver ti­dens in­di­vi­dua­lis­me som en vill­fa­rel­se. Fel­les­ska­pet har stor be­tyd­ning. Og kir­kens

fel­les­skap. Det er pro­ble­ma­tisk at man på for­hånd av­skri­ver de mu­lig­he­ter som gjem­mer seg i kir­kens fel­les­skap som byg­ger på flere hund­re års tra­di­sjo­ner. I kir­ken lever et his­to­risk gods og alle de bil­der som er over­le­vert oss fra tid­li­ge­re ge­ne­ra­sjo­ner. Den som våger seg i kir­ken har mu­lig­het for å komme ut av den in­di­vi­dua­lis­tis­ke ten­kin­gen.

Grovt sagt kan vi si at et med­lem i folke­kir­ken møter den gjen­nom:

- den lo­ka­le me­nig­het, den geo­gra­fis­ke me­nig­het hvor hun er med­lem.

- «min me­nig­het» hvor jeg øns­ker å høre til fordi jeg øns­ker å til­hø­re fel­les­ska­pet nett­opp der selv om det ikke er min geo­gra­fis­ke me­nig­het.

- me­nig­he­ten Den nors­ke kirke er kir­ken slik den for­mid­les gjen­nom medie­ne, kul­tu­ren, kuns­ten og den of­fent­li­ge de­batt.

- It-kir­ken - in­ter­nett og de glo­ba­le elek­tro­nis­ke medi­er.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

De fles­te nord­menn og kvin­ner får en sta­dig stør­re del av sin kunn­skap og in­for­ma­sjon om kris­ten­tro og kirke gjen­nom de to siste «me­nig­he­ter» som i ut­gangs­punk­tet ikke har fel­les­skaps­di­men­sjo­nen i seg.

Men hvor­for skal vi klum­pe oss sam­men med dem som ten­ker ak­ku­rat som oss? Det er da mer frukt­bart å være i et fel­les­skap med mang­fold? Det er nett­opp dette fel­les­ska­pet som bør prege en norsk folke­kirke­me­nig­het, noe som dess­ver­re ikke all­tid er til­fel­le. Der­for hol­der jeg meg borte!

Det er øns­ke­lig at de lo­ka­le me­nig­he­te­ne prak­ti­se­rer det folke­kir­ke­li­ge i folke­kir­ken. Det betyr å være kirke for fol­kets skyld, på folks pre­mis­ser og med det fol­ke­li­ge behov som driv­kraft. Kir­ken skal være der for folks skyld.

Tenk på be­gra­vel­se­ne. De blir holdt for folks skyld, på folks pre­mis­ser og med det fol­ke­li­ge behov som driv­kraft. Og alle slags men­nes­ker kom­mer i be­gra­vel­ser i folke­kir­ken!

Nå vet jeg ut­mer­ket godt at mange «per­son­li­ge krist­ne» vil hevde at folke­kir­ken ikke er noen or­dent­lig kirke. Det er «kir­ken selv» med et kon­ser­va­tivt preg, byg­get på Bibel og be­kjen­nel­se, som er den sanne kirke! Men i møte med den er mange som er glad for at troen er en pri­vat­sak. For de er redde for at troen skal være be­fri­en­de, men noe som tryk­ker oss ned.

Mitt håp er at det skal fin­nes fel­les­skap hvor troen kan leves ut, hvor vi kan ha en sam­ta­le om tro og hvor­dan den kan tol­kes i dag i vår hver­dag, et fel­les­skap der vi søker etter me­ning, trøst og håp både i med­vind og mot­vind.

Men skal vi få slike fel­les­skap i folke­kir­ken, må flere innse at troen ikke er en pri­vat­sak!

Knut Sand Bakken

seniorprest, Oslo

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Les også
Stemmefiske i kristenfolkets damKnut Sand Bakken
Les også
Desember er noe mer