Desember er noe mer

Kirken må gi oss lov til å være desemberreligiøse. Det må være lov til å snakke om lengsler og håp.

I Russ­land øns­ker de hver­and­re god jul med hil­se­nen «Til lykke med fød­se­len».

Dette er en hil­sen som går rett inn i ju­lens bud­skap hvor bar­net er i sen­trum. Når jeg møter det ube­skyt­te­de, ny­fød­te bar­net, er det noe som skjer med meg. Bar­net smel­ter mitt harde, til­fros­ne hjer­te. Jeg åpner opp steng­te rom i mitt hus og viser sider jeg ikke viss­te at jeg hadde.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

I den rus­sis­ke hil­sen vises det til et spe­si­elt barn, bar­net fra Bet­le­hem. For rus­ser­ne vil gjen­nom sin hil­sen få frem at den som tror på dette bar­net har en frem­tid, hvor­dan enn livet vil bli.

Om vi sli­ter her i livet eller lyk­kes, kom­mer julen med sitt bud­skap til oss. Øko­no­mis­ke, so­sia­le eller mo­rals­ke skille­lin­jer har ingen be­tyd­ning. Det som betyr noe er bar­net. Der­for er det julen har blitt bar­nets høy­tid.

Men det er noe mer. I dags- og uke­pres­sen kom­mer det frem at folk er glad i julen. Men jul er så mangt. Det er trav­le de­sem­ber­da­ger, jule­bord (for de som har råd til det) og jule­han­del som han­dels­næ­rin­gen er helt av­hen­gig av. Men de­sem­ber er noe mer enn dan­sen rundt gull­kal­ven. Folk be­ta­ler gjer­ne et par hund­re kro­ner for å gå på ad­vents- og jule­kon­sert. Ar­tis­te­ne fyl­ler kir­ke­ne og til­hø­rer­ne får høre om Josef, Maria og det lille bar­net i kryb­ben. Mange syn­ger til og med de gamle, kjære jule­san­ge­ne. For de­sem­ber gjør noe med oss. Vi min­nes barn­dom­mens jul, tra­di­sjo­ne­ne og alle for­vent­nin­ge­ne.

Og når vi i for­bin­del­se med høy­ti­den blir spurt om hva som betyr mest for oss, blir vi ofte litt for­leg­ne. Vi vet ikke rik­tig hva vi skal svare. Alt vi har nevnt er av be­tyd­ning og er vevd sam­men i vår jul. Der­for øns­ker vi ikke noe svar. Vi vil at jul skal være jul, men leg­ger for­skjel­lig inn­hold i fei­rin­gen.

De­sem­ber rører ved noe av det dy­pes­te i oss. Vi får kon­takt med det re­li­giø­se som res­ten av året lig­ger gjemt bak låste dører hos oss. Og denne delen av livet er noe vi sjel­den snak­ker med andre om, selv om det i de se­ne­re årene for en­kel­te kjen­di­ser har blitt nær­mest ob­li­ga­to­risk å for­tel­le om den re­li­giø­se di­men­sjon i livet.

Det er også i år kom­met frem at kir­ken har mis­tet taket på julen. Han­dels­stan­den har over­tatt. Al­le­re­de i ok­to­ber hav­ner ka­ta­lo­ger med de gode til­bud i post­kas­sen. Og når kirke­klok­ke­ne rin­ger julen inn, orker vi ikke mer. Vi har spist og druk­ket nok!

På denne bak­grunn er det ikke så mer­ke­lig at det fra kir­ke­lig hold blir for­slått kir­kens jule­fei­ring til en gang i ja­nu­ar. Så kan de som ikke lar jul være jul ha det så godt! Også andre be­ve­gel­ser har en­ga­sjert seg i kam­pen mot «jule­u­ve­se­net». Og det er bra at folk en­ga­sje­rer seg og pro­te­ste­rer mot den over­drev­ne fei­rin­gen som for mange strek­ker seg over to må­ne­der. Det burde etter man­ges me­ning også den of­fi­si­el­le kirke i stør­re grad gjøre. Det må da være et pro­blem for kir­ken at ju­lens bud­skap blir van­net ut og julen min­ner mer om et midt­vin­ters­blot enn en kris­ten høy­tid. Siden bar­net står sen­tralt i den krist­ne fei­rin­gen av julen, må kir­ken stå på de sva­kes side og si i fra. Det er ikke nok at jule­nis­sen kom­mer med gaver til de tren­gen­de.

Men selv om de­sem­ber er full av mot­set­nin­ger, åpner ad­vent og jule­høy­ti­den opp. For de­sem­ber rører ved noe av det dy­pes­te i oss og lar på mange måter jul være jul. Vi får kon­takt med det re­li­giø­se som res­ten av året lig­ger gjemt bak låste dører. Det er vik­tig å gi plass til alt de­sem­ber rom­mer, glede og for­vent­ning, jubel og glede, men også anger og sorg. For vi er sam­men­sat­te men­nes­ker som lever sam­men­sat­te liv. Men de gamle, nors­ke folke­tra­di­sjo­ner og den krist­ne høy­ti­den i de­sem­ber viser jo nett­opp mot­set­nin­ge­ne og mang­fol­det vi må leve med, også i årets siste måned!

Artikkelen fortsetter under annonsen.

En be­kjent sa til meg i ja­nu­ar at han hadde hatt en fin jul. Han hadde klart å slap­pe av og samle kref­ter, ja, han hadde latt jul være jul! Andre lar jul være jul på sin måte. Det er der­for vik­tig ikke å gi noen fa­sit­svar på hva som er den rik­ti­ge måten å feire jul på. For da blir vi fort mo­ra­li­se­ren­de. Og dår­lig sam­vit­tig­het har vi nok av el­lers.

Kir­ken må gi oss lov til å være de­sem­ber­re­li­giø­se. Det må være lov til å snak­ke om lengs­ler og håp. Og fordi Gud kom­mer til oss som et hjelpe­løst barn, kan vi midt i vår verds­lig­het si: «Til lykke med fød­se­len!»

Debattinnlegget var på trykk i Dagen fredag 6. desember 2013

Barnets høytid Knut Sand Bakken ordinert prest, Oslo

Les også
Biskop slakter kirkens jule-ironi
Les også
Ikke Rom på Oslo SJulemusikk