«Elsker nytelser høyere enn Gud»

Det er et stadig mer påtakelig fenomen at rikdommen vår ikke gjenspeiles i viljen til å gi. Både misjonsorganisasjoner og menigheter strever med å få økonomien til å gå i balanse.

Finnes det egentlig noen vesentlige forskjeller når det gjelder forvaltningen av penger mellom troende til ikke-troende nordmenn?

Mange aktive kristne er med i en eller annen form for givertjeneste, og bidrar på den måten til å finansiere kristen virksomhet enten her hjemme eller på misjonsmarken. Denne innsatsen er helt avgjørende.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Samtidig er det et stadig mer påtakelig fenomen at rikdommen vår ikke gjenspeiles i viljen til å gi. Både misjonsorganisasjoner og menigheter strever med å få økonomien til å gå i balanse. Og interessant nok ser det ut for at den rauseste givertjenesten finnes hos de eldste blant oss – de som vokste opp før Norge nådde toppen av velstandsskalaen.

I disse dager er mange av oss på ferie, og vi befinner oss i en tid på året hvor vi gjerne unner oss litt ekstra. Nå er det ingen grunn til å skamme seg over å hvile en gang i blant, det burde mange av oss antakelig gjøre mer av. Men forbruket i sommermånedene blir også en indikator på hvordan vi tar vare på det vi har blitt betrodd. Fremfor å fnyse av slike ubehagelige innvendinger burde vi spørre oss selv hvordan vi disponerer midlene våre.

I mandagens avis hadde Dignis kommunikasjonsrådgiver Kåre Eriksen et viktig innlegg, hvor han blant annet uttrykte sin undring over «at ikke advarsler mot pengenes makt har en mer sentral plass i forkynnelsen i forsamlinger som ellers sverger til bibeltroskap.»

Denne påpekningen er så berettiget at det er vanskelig å svare på hvorfor den ikke blir tydeligere gjenspeilet både i forkynnelse og debatt. Bibeltroskap kan ikke være en selektiv øvelse hvor vi påberoper oss troskap mot Mesterens lære på de områdene som passer oss best.

Når vi drøfter innholdet i Bibelens bøker, blir det ofte fremhevet at tekstene har blitt til i en annen tid. Straks vi snakker om forvaltningen av penger, er det imidlertid det motsatte som slår en: tekstenes aktualitet er så sterk at det smerter.

Tekstene er så utfordrende at det kan virke lettest å ikke forholde seg til dem. Det kan virke som om vi lider av en slags blindhet. Jesus snakket selv tydelig om pengenes fare, og Paulus advarte i 2. Tim 3 mot at menneskene i de siste tider blant annet skulle være pengegriske. «De elsker nytelser høyere enn de elsker Gud», skriver apostelen. Hvem av oss kan si at vi ikke i blir rammet av slike beskrivelser?

27. juni skrev Bergens Tidendes sjefredaktør Gard Steiro en tankevekkende kommentar om «metthetens nådegave». Han viste til den formidable velstandsutviklingen i løpet av de siste generasjonene, og spurte:

«Er vi i ferd med å utvikle en (slik) åndelig nummenhet i møte med egen rikdom? Evner vi fortsatt å fatte hvor privilegerte vi er?» Det var dagen etter at samme avis hadde fortalt at nordmenn bruker stadig mindre penger på humanitær hjelp og kriser – til tross for at velstanden fortsetter å vokse.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

« Penger er en nyttig tjener, men en farlig sjef», skrev Kåre Eriksen mandag.

For en kristen skulle det være naturlig å tenke at alt det gode vi har, er gaver fra Gud. Om det finnes noe folk i verden som skulle være rause og tenke på sin neste når det gjelder forvaltningen av penger, må det vel være nordmenn anno 2014.

Les også
Nokpunktet
Les også
Budsjetterte i tro
Les også
Micael solgte alt og ga det til fattige