Drømmen om å stå samlet

Split­tel­se av krist­ne me­nig­he­ter og kirke­sam­funn er det siste vi øns­ker. Men det er ingen far­bar vei å til­dek­ke hva uenig­he­ten fak­tisk bun­ner i, skriver DAGEN på lederplass.

Lør­da­gens ma­ra­ton­de­batt om ek­te­skaps­for­stå­el­seKirke­mø­tet viste at det bry­ter på dypt vann i denne saken. Øns­ket om å finne en løs­ning som kan virke sam­len­de, er for­ståe­lig.

Split­tel­se av krist­ne me­nig­he­ter og kirke­sam­funn er det siste vi øns­ker. Men det er ingen far­bar vei å til­dek­ke hva uenig­he­ten fak­tisk bun­ner i.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Det er ingen tvil om at de som står for det tra­di­sjo­nel­le synet påek­te­ska­pet iDen nors­ke kirke, be­fin­ner seg i en sta­dig vans­ke­li­ge­re si­tua­sjon.

Drøyt fem år etter at den nye ek­te­skaps­lo­ven tråd­te i kraft, set­ter loven al­le­re­de sitt preg på be­folk­nin­gens opp­fat­nin­ger. Også i preste­ska­pet har det skjedd en ty­de­lig hold­nings­end­ring. Det samme må man regne med blant ak­ti­ve kirke­folk.

Sær­lig vil mange unge ha pro­ble­mer med å for­stå hvor­for kir­ken ikke skal kunne vel­sig­ne det som er til­latt etter norsk lov og sam­sva­rer med sam­ti­dens idea­ler.

Desto vik­ti­ge­re er det å være seg be­visst at kir­ken har en høy­ere lov å følge. Guds ord, slik det er gitt oss i Bi­be­len, må av­gjø­re hva kir­ken skal stå for.

Lør­da­gens de­batt viste med all øns­ket ty­de­lig­het at det er synet på Bi­be­lens auto­ri­tet som dy­pest sett lig­ger til grunn for uenig­he­ten om hvor­dan for­hol­de seg til så­kal­te like­kjøn­ne­de ek­te­skap.

Noen tekstut­leg­gel­ser er så krea­ti­ve at man knapt kan tro sine egne ører. Bis­kop Atle Som­mer­feldt i Borg bruk­te lik­nel­sen om den barm­hjer­ti­ge sa­ma­ri­tan som ek­sem­pel på at vi skal ta oss av dem som er falt uten­for.

Det er jo sant. Men hva i sam­men­hen­gen tyder på at Jesus med dette vil re­de­fi­ne­re ek­te­ska­pet? Den som vil vite hvor­dan Mes­te­ren stil­te seg til dette, bør hel­ler lese i Mat­teus 19.

Der be­kref­ter han ek­te­ska­pet mel­lom én kvin­ne og én mann som Guds ord­ning for sek­su­elt sam­liv. Det synes be­ti­me­lig å minne Som­mer­feldt om Jesu ord i Jo­han­n­es 10: «Skrif­ten kan ikke gjø­res ugyl­dig».

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Under de­bat­ten ble det lan­sert to for­slag til kom­pro­mis­ser som for­slags­stil­ler­ne håper fler­tal­let kan samle seg om. Teo­logi­pro­fes­sor og bispe­dømme­råds­le­der i OsloHa­rald Heg­stad fron­tet det ene, rek­tor Bård Mæ­land ved Mi­sjons­høg­sko­len det andre. In­ten­sjo­nen er åpen­bart å holde kir­ken sam­let.

Pro­ble­met er at man gir svært store inn­røm­mel­ser til den li­be­ra­le siden. Heg­stad og de tre han frem­met for­slag sam­men med, vil fast­hol­de kir­kens tra­di­sjo­nel­le syn på ek­te­ska­pet.

Li­ke­vel vil de inn­føre en li­tur­gi som pres­ter kan bruke hvis de vil vel­sig­ne ho­mo­filt sam­liv. Mæ­land tok på sin side til orde for en ord­ning som gir rom for for­skjel­li­ge for­stå­el­ser av hva man vel­sig­ner.

Begge deler fun­ge­rer re­la­ti­vis­tisk. Man vin­ner kan­skje litt tid for det tra­di­sjo­nel­le synet, men taper enormt med ter­reng. I prak­sis vil det fram­stå som om kir­ken ikke har noen klar ek­te­skaps­teo­lo­gi.

Som bis­kop Stein Rei­nert­sen i Agder og Tele­mark slo fast: For­bønns­li­tur­gi er intet kom­pro­miss. Det er å le­gi­ti­me­re like­kjøn­net ek­te­skap.

Bis­kop Inge­borg Midt­tøm­me i Møre er blant dem som ikke har øns­ket ver­ken vig­sels- eller vel­sig­nel­ses­li­tur­gi for sam­kjøn­ne­de par. I Dagen på fre­daghev­det hun imid­ler­tid at evan­ge­li­et ikke trues.

Det høres fint ut. Men den dype for­skjel­len i hold­nin­gen til Skrif­tens auto­ri­tet og klar­het som kom­mer til ut­trykk på Kirke­mø­tet, gjør at vi dess­ver­re ikke kan gi henne rett.

Der­for er det av­gjø­ren­de at de som vil stå for kir­kens klas­sis­ke syn, fak­tisk stem­mer i tråd med sin over­be­vis­ning når saken skal av­gjø­res i mor­gen.