| Debatt
Det finnes bare to kjønn – skolen må bygge på det som er sant
KJØNNSUNDERVISNING: Det elevene lærer på skolen må faktisk ha et solid fundament i det biologien og medisinen sier, skriver Georg Gulli.
Øyvind Ganesh
Vi er nødt til å ta et oppgjør med kjønnsundervisningen i norsk skole og barnehage. Som samfunn må vi ha et utdanningssystem som bygger på faglige råd og grunnleggende biologi. Med andre ord må undervisningen bygge på det som er sant: at det kun finnes to kjønn; mann og kvinne.
Vi har sett flere eksempler på hvordan undervisningen om kjønn og kjønnsidentitet ikke stemmer overens med biologi. Der spørsmålet rundt kjønn fremstilles som noe flytende, uten tydelig skille mellom personlig opplevelse og biologisk fakta. Dagens lærebøker bekrefter i stor grad dette synet. Påstander som «Kjønn er noe inni deg» og «Det er bare en person som kan definere ditt kjønn, og det er deg selv» finner man i bøker ment for barneskolen.
Samfunnsfagboken Arena 5 fra Cappelen Damm presenterer kjønn som en følelse inni deg, og påstår at man ikke nødvendigvis er enten gutt eller jente. Den antyder at kjønnsidentitet kan være uavhengig av biologisk kjønn, og at kroppens utseende og hvilket kjønn man faktisk er, ikke trenger å henge sammen (Skeivteori.no).