For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold vi publiserer

☀️ SOMMERKAMPANJE 1 krone, ut august Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

Fortsett 👉

| Debatt

Det finnes bare to kjønn – skolen må bygge på det som er sant

KJØNNSUNDERVISNING: Det elevene lærer på skolen må faktisk ha et solid fundament i det biologien og medisinen sier, skriver Georg Gulli.
Publisert

Vi er nødt til å ta et oppgjør med kjønnsundervisningen i norsk skole og barnehage. Som samfunn må vi ha et utdanningssystem som bygger på faglige råd og grunnleggende biologi. Med andre ord må undervisningen bygge på det som er sant: at det kun finnes to kjønn; mann og kvinne.

Vi har sett flere eksempler på hvordan undervisningen om kjønn og kjønnsidentitet ikke stemmer overens med biologi. Der spørsmålet rundt kjønn fremstilles som noe flytende, uten tydelig skille mellom personlig opplevelse og biologisk fakta. Dagens lærebøker bekrefter i stor grad dette synet. Påstander som «Kjønn er noe inni deg» og «Det er bare en person som kan definere ditt kjønn, og det er deg selv» finner man i bøker ment for barneskolen.

Samfunnsfagboken Arena 5 fra Cappelen Damm presenterer kjønn som en følelse inni deg, og påstår at man ikke nødvendigvis er enten gutt eller jente. Den antyder at kjønnsidentitet kan være uavhengig av biologisk kjønn, og at kroppens utseende og hvilket kjønn man faktisk er, ikke trenger å henge sammen (Skeivteori.no).

Powered by Labrador CMS