For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold vi publiserer

☀️ SOMMERKAMPANJE 1 krone, ut august Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

Fortsett 👉

| Debatt

Bruden og den frie viljen

Tom-Roger Mittag
Publisert Sist oppdatert

Under reformasjonen for omtrent 500 år siden, pågikk det en intens debatt mellom to teologer, to av de mest kjente navnene på sin tid: Martin Luther, reformasjonens mann, og Desiderius Erasmus, tekstkritikernes mann. Temaet som lå på bordet var den frie viljen og dens plass i frelsesverket.

Erasmus hevdet – som Den romersk-katolske kirke (Rom) fortsatt gjør – at Guds nåde er nødvendig for frelse, ja, men at menneskets vilje også samarbeider med denne nåden. Luther hevdet derimot – i sin bok «Den trellbundne vilje» – at menneskets vilje ikke er i stand til et slikt samarbeid. Alt det åndelige gode mennesket vil og gjør, er et resultat av Guds verk alene i ham.

Disse to forskjellige synene på viljen og frelsen har blitt kalt synergisme og monergisme – som kan høres teknisk ut. Men tillat meg å utdype forskjellen på dem, på min egen høysangaktige og eventyrlige måte, som jeg liker å gjøre.

Powered by Labrador CMS