BIBELEN: «Kan et evangelikalt bibelsyn fastholdes i lys av nyere vitenskapsfilosofi?» Illustrasjonsfoto: Delirious/CC/Flickr

Bibelsyn, bibelbruk og bibelglede

I løpet av 2013 og 2014 var det omfattende debatter om bibelsyn i Dagens og Vårt Lands debattspalter. Ikke minst stod NLA og MF som institusjoner i fokus for kritikken, riktignok på ulike måter og med ulike aktører. Uansett må vi som ledere og teologer ta slike debatter på alvor.

På bakgrunn av disse debattene tok NLA-professor Oddvar Johan Jensen våren 2014 et internt initiativ til utgivelse av et temanummer av tidsskriftet Theofilos om bibelsyn. Dette konstruktive initiativet ble senere forankret i Theofilos-redaksjonen på NLA Mediehøgskolen Gimlekollen samt i NLAs styre og generalforsamling.

LES: Det bibelske syn på homoseksualitet

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Nå foreligger dette spesialnummeret, med Jensen som gjesteredaktør og med syv vitenskapelige og to populærvitenskapelige artikler.

Fem av forfatterne er NLA-ansatte, mens fire kommer fra andre institusjoner.

Bidragene i dette temanummeret representerer et spektrum av verdifulle temaer og interessante perspektiver, med en spennvidde i teologisk ståsted som i hovedsak gjenspeiler nyansene mellom NLAs syv eiere:

Hva slags skriftsyn møter vi i bøker om kristent ungdomsarbeid? Hvilken rolle spiller spørsmålet om bibelsyn i systematisk teologi? Hvordan lese Bibelen på Martin Luthers vis? Kan et evangelikalt bibelsyn fastholdes i lys av nyere vitenskapsfilosofi? Hva betyr det i dag at kirkefedrene sammenholdt «troens regel» og skrifttolkning? Hvordan bør vi lese gammeltestamentlige tekster? Hva slags skriftsyn og skriftbruk finner vi hos Ole Hallesby? Hvordan bør vi forstå debatten om bibelsyn i Dagens spalter vinteren 2013-2014?

LEDER: Konservativ krise

Mitt eget populærvitenskapelige bidrag presenterer hva Lausannebevegelsen sier om bibelsyn, bibelbruk og bibelglede. Selv henter jeg inspirasjon fra det firdelte fokuset i Cape Town-erklæringens sentrale avsnitt om bibelsyn («Vi elsker Guds Ord»). For det første, sentrum i vårt bibelsyn må være Jesus Kristus – som «den personen Bibelen åpenbarer».

For det andre, vår egen bibelbruk må skje med Bibelens store fortelling som ramme – som «den historien Bibelen forteller». For det tredje, vi må ha grunnleggende tillit til «den sannheten Bibelen lærer». For det fjerde, gjennom vårt møte med Guds Ord kalles vi til etterfølgelse – «til det liv som Bibelen krever».

LES OGSÅ: Eier vil ha tydeligere bibelsyn ved NLA

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Gjennom dette temanummeret ønsker vi å oppmuntre til fortsatt refleksjon om bibelsyn og bibelbruk, ikke minst med utgangspunkt i NLAs teologiske tradisjon og profil. Men like viktig er å oppmuntre hverandre til en ansvarlig og kreativ bibelbruk som er preget av sunn bibeltillit og sann bibelglede.

Les også
Den treenige Gud
Les også
«Dropp israelsflagg på kristne møter»
Les også
Gjør Bibelen til snakkis i fjordfylketBibelen til alle
Les også
Det bibelske syn på homoseksualitet
Les også
«Konservativ krise»