For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

1 måned - 1 krone Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

Fortsett 👉

| Debatt

Bibelen – nytteetikk kontra normativ etikk

TILNÆRMING: Hvorfor er det så mange forskjellige oppfatninger av bibelteksten, spør Rolf J. Furuli.
Publisert Sist oppdatert

En vis mann sa en gang: «Hvis alt er like gyldig, da er alt likegyldig.» Hvis enhver tolkning av en bibeltekst er like gyldig, da er Bibelen likegyldig, da er den ikke en rettesnor for noen. Problemstillingen gjelder ikke mennesker. Men den gjelder en tekst, nemlig Bibelens tekst. Og det som den vise mannen sa, uttrykkes med Jesu ord i Johannes 10,35: «Og Skriften (grafē; GT) kan ikke gjøres ugyldig.» Det eneste synet som var gyldig i Jesu øyne, var at «Skriften» var Guds ord. Alle andre meninger var ugyldige. 

Men går det virkelig an å komme fram til udiskutable sannheter i bibelteksten? Noe stoff er profetisk, og leseren må finne oppfyllelsen selv. Her kan det rettmessig være forskjellige synspunkter. Men av det stoff som uttrykker grunnleggende sannheter, er det mulig å komme fram til entydige konklusjoner. Hvis det ikke var slik, ville de siterte Jesu ord være ugyldige.

Men hvorfor er det så mange forskjellige oppfatninger av bibelteksten? Det kommer av tilnærmingsmetoden til teksten, om man bruker nytteetikk eller normativ etikk.

Powered by Labrador CMS