SAMMENLIGNING: Når vi nå ser på handlingene til Al Shabaab, Boko Haram, IS og de andre islamittiske grupperingene er det nærliggende å trekke sammenligningene med Muhameds liv etter flukten til Medina og framveksten av islam, skriver Kristian Svendsen. FOTO: AFP/NTB Scanpix

Profetens barn

Jeg ser at mange har meninger om islam, men reell kunnskap om hva islam er og hvordan dette kommer til uttrykk i handling mangler fundamentalt her i Vesten, særlig innen pressen.

Kjell Skartveits kronikk om moderat islam eksisterer, reiser en rekke spørsmål om vestlig forståelse av islam. Det er et timelig spørsmål å ta opp.

Les Kjell Skartveits kronikk om moderat Islam HER

Artikkelen fortsetter under annonsen.

I vårt multikulturelle samfunn er det særlig islam som har stått fram som litt mystisk og uforståelig. Islam blir betegnet som alt fra en fredsreligion til det motsatt uten at det er så godt å få noen klarhet i dette. Koranen er heller ikke noen lett lesing for en nybegynner, og virker både selvmotsigende og uforståelig. Norske medier har heller ikke vært med på å gi noe reelt bilde av religionen.

Jeg kom over en bok med tittelen «Muhammed, slik samtiden så ham» av Halvor Tjønn. Boken er skrevet med bakgrunn i Koranen og samtidige historiske kilder som skildrer Profetens liv. Avsnittene er dokumentert med kildehenvisninger bakerst i boken. De mest kjente kildene er muslimske forfattere som Ibn Isaq, Muhammed ibn Umar al-Waqidi og Abu Jafar Muhammed ibn Jarir al-Tabari. Boka inneholder de viktigste personene og hendelsen i Profetens liv og viser også tenkemåter som danner grunnlag for islams senere praksis.

Islam var en liten religion etter flukten til Medina, men tok først av da Profeten begynte med fordriving og røvertokter mot hedenske og jødiske stammer som ikke ville konvertere til islam. Erobringene førte med seg krigsbytte som eiendommer, fe, gods, kvinner, slaver og gisler. Kvinnelige fanger ble tatt som medhustruer, slavinner eller slaver og det var klare regler hvordan de skulle behandles. Menn ble stort sett drept hvis det ikke var klart at de kunne selges som slaver eller mot løsepenger fra sine stammefrender. Krigsbyttet ble fordelt etter fastsatte regler som også er nedfelt i vers i Koranen. Dette økte velstanden blant menighetens medlemmer og gjorde det lettere å rekruttere nye medlemmer.

På mange måter ser vi i boka konturene av hvordan islam ble utformet som religion, men da Koranen ble samlet og nedskrevet på et senere tidspunkt, kommer ulikhetene i de forskjellige muntlige tradisjonene fram. Dette fører til at tolkningene kan sprike i forskjellige retninger, noe vi ser tydelig i dag.

Når vi nå ser på handlingene til Al Shabaab, Boko Haram, IS og de andre islamittiske grupperingene er det nærliggende å trekke sammenligningene med Muhammeds liv etter flukten til Medina og framveksten av islam. Utbredelsen av islam er viktig for alle disse militante gruppene og metodene er de samme som den gang.

Når det gjelder Boko Haram og IS, aner vi en klar parallell til Muhammeds tidligere erobringer med drap av menn og behandlingen av kvinnelige fanger er beskrevet i Koranen sura 24 vers 32–33.

Jeg ser at mange har meninger om islam, men reell kunnskap om hva islam er og hvordan dette kommer til uttrykk i handling mangler fundamentalt her i Vesten, særlig innen pressen. Problemet er at ingen tør ta opp vanskelige temaer innen religionen uten at en får en fatwa mot seg. Dette er tydeligvis også et problem for troende muslimer da Koranen sees på som hellig og ufeilbar, til tross for åpenbare feil.

VIDEO: Lars Akerhaug er en av Norges fremste eksperter på radikal islam. I fjor skrev han boken «Norsk Jihad». Her kan du se et timelangt foredrag han nylig holdt om norske islamister.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Jeg kjenner flere muslimer, også som kolleger, her i Norge, og de er å betrakte som mennesker flest. Årsakene til radikaliseringen kan være mange, men for mange muslimske innflyttere til Vesten vil muligens møtet med velutviklede vestlige samfunn være både støtende og misunnelsesverdig utfra den muslimske kultur som ikke har den samme friheten og materielle nivået som her i vesten. Det samme kan sies om de moralske standarder som også er vidt forskjellige.

Les også
Se Akerhaugs foredrag om norske islamister
Les også
Hvem er en kristen?
Les også
Eksisterer moderat islam?
Les også
Hvorfor luthersk– i dag?
Les også
Gule frykter norske islamistmartyrer
Les også
Prega av bedehuset